Just another WordPress.com weblog

Bästa köpet på länge!

Det här inlägget handlar inte om varken träning eller viktminskning. Det handlar snarare om miljö och ekonomi. Men personligen ser jag massor av andra fördelar! Jag har köpt mig en menskopp. Bästa köpet på länge!

menskopp

Man viker ihop överdelen och sätter in den precis som en tampong. En bit in, som man gör med en tampong, och den känns inte när den sitter rätt. När man släpper taget sluter överdelen tätt mot slidväggarna, och det skapas ett vakuum och mensblodet hamnar sen i koppen.

Sen drar man i pinnen, vakuumet släpper *plopp*, man häller ut blodet i toaletten, och sköljer av koppen under kranen innan man sätter in den igen. (Pinnen kan man klippa av lite kortare om man upplever den som störande. Mig stör den inte mer än ett tampongsnöre.)

Alla som inte provat menskopp säger ”urk, vad äckligt”. Alla som provat är helt frälsta. Bindor och tamponger är faktiskt rätt urkigt också. En stor fördel är att man slipper den vidriga stanken, för det är först när mensblodet kommer i kontakt med syre som det luktar apa.

Nu i början har jag binda för säkerhets skull, men jag har inte märkt något läckage alls. I början när man använder den ska man tömma koppen var fjärde timme, för att få en uppfattning om hur mycket blod den fylls med. Men det vanligaste är att den behöver tömmas var 12:e timme, och man kan även ha den på natten. Man kan till och med simma med den!

Efter en mensperiod ska man sterilisera menskoppen. Man kan köpa en speciell plastpåse med zip-lås där man lägger menskopp och ca 1,5 dl vatten och sen micrar man påsen, och påsen kan återanvändas 20 gg. Betydligt fräschare än att koka menskoppen i en kastrull på spisen😉 Sen lägger man den steriliserade menskoppen i en liten fin tygpåse till nästa gång den ska användas.

För miljön är detta en enorm vinst – att slippa alla nedspolade tamponger och slängda bindor. För ekonomin är det också en enorm vinst! Min menskopp kostade 299 kr och kan användas 4-5 år. En steriliseringspåse kostade 44 kr. En tygpåse kostade 16 kr. Hur mycket mensskydd kostar per år och individ orkar jag inte ens räkna på. (Hoppas äldsta dottern kan tänka sig en menskopp snart också…)

Observera att menskoppen Fleurcup, som jag köpt, finns i två olika storlekar. Den större modellen rekommenderas om man fött barn. Är menskoppen för liten så kan den läcka. Det är viktigt att den sluter tätt runt slidväggarna.

Det enda jag ångrar är att jag inte började använda menskopp för flera år sedan!

Läs mer: www.menskoppen.se

 

Kommentarer till: "Bästa köpet på länge!" (8)

  1. Vill bara påpeka att det finns olika sorters menskoppar och att alla inte kostar 299kr. Min kostade till exempel 160 när jag köpte den (tror det har höjts till 180 nu) så det är lite vilseledande att skriva att den kostar 299kr, det hade vart bättre att skriva att Fleurcup kostar 299kr.

  2. Amen on that!
    Började använda för ett år sen, SÅ skönt att slippa leta tamponger i varje väska, SÅ glad att inget hamnat snett på natten om jag har binda.
    Mina slemmhinnor mår finfint och jag kan även cykla långdistans utan problem.

    Rekommenderar det verkligen!

  3. Vill bara snabbt påpeka att du inte ska dra i piggen som du beskriver, risken finns att du får skador på underlivet om du inte släpper lite på vaacumet innan du drar ut menskoppen🙂

    • Helt rätt. Rekommendationen är att man ska peta på sidan av koppen så att vakuumet släpper innan man drar ut koppen med pinnen. För mig funkar det bra att på samma sätt vicka på koppen med hjälp av pinnen tills vakuumet släpper och sen dra ut. Det är ursvårt att beskriva exakt hur man ska göra, man måste prova sig fram. Jag lyckades dock på första försöket, så det är inte speciellt krångligt.

  4. Jag håller med, menskoppen är en jättebra grej!

Kommentera

Etikettmoln

