Just another WordPress.com weblog

Kunskapsdagarna i Ronneby tisdag 9/9, summerat av Pernilla Berghé. Föreläsare: Christina Åkerberg, socionom som arbetat i snart 30 år med relationer. Kontakt: christina@relationsutveckling.com, relationsutveckling.com, 070-672 72 49

Christina började med att ställa oss i publiken några frågor. Om jag går in på Facebook eller andra sociala medier och bildar mig en uppfattning om hur du är – stämmer den bilden med hur du är? Ger du en sann bild av dig själv? Hur uppfattar du dina kollegor på jobbet? Och hur uppfattar andra dig? Ställ de frågorna till dig själv, dina kollegor, och dina vänner.

Egen reflektion: För några år sedan kände jag mig gnällig och motvalls på jobbet, jag kände oinspirerad och trött på allt och alla. En dag kom en kollega och sa ”Du är alltid så positiv, det är liksom inga problem med någonting för dig.” Jag har funderat mycket på det, hur jag upplevs och hur jag känner mig. Vilka signaler jag skickar och vilka signaler jag VILL skicka.

Hitta tid att prata på djupet – både hemma i familjen, med vänner och kollegor. Utgå från frågorna Vem är du? Vad tycker du är viktigt? När brinner du? Vad ger dig energi?

Våga mötas och berätta vad, hur och varför du vill göra en viss sak, eller inte vill göra det. Stå upp för det du faktiskt vill göra, annars dissar du dig själv. Det finns bara två alternativ – stanna kvar och gilla läget, eller göra någonting åt det.

Prata om det som är svårt. Vad man gått igenom i livet, och hur man kom ut på andra sidan. Dela med dig av dina tankar, och ta del av andras erfarenheter. Kan man prata om det svåra så funkar de lätta frågorna i princip automatiskt, och övning ger färdighet.

Svåra frågor kräver att man tar itu med dem direkt. Tänk inte ”det problemet tar vi tag i till hösten/efter jul/nästa år” för svåra frågor kan inte vänta, då blir de bara värre. Vänta inte heller tills du har bevis och vittnen, utan initiera ett samtal och helst också en åtgärdsplan redan på orosstadiet. Lita på din magkänsla, men var också beredd att backa om du helt missuppfattat situationen.

Kommentera

Etikettmoln

