Just another WordPress.com weblog

blodomloppet4

År 2011 sprang jag Blodomloppet första gången på 32:55 min. År 2012 blev jag sjuk så då sprang jag inte. I fjol sprang jag på 35:02 min, och i går kväll kom jag i mål på 34:59 min. Hela tre sekunder snabbare än i fjol😉

Jag spurtade järnet innan målgång, och tack vare det kom jag under min magiska gräns 35 min. Det innebär ett snitt på 7 min/km och det känns faktiskt helt okej. På träning det senaste har jag snittat på ca 7:30, så det märks tydligt att jag faktiskt gjorde mitt bästa! Och eftersom jag väger cirka 15 kg mer i år jämfört med i fjol så känns prestationen i det ljuset helt enorm. Så jag är supernöjd🙂

Blodomloppet var som vanligt superbra arrangerat av föreningen KA2. Det var perfekt väder under loppet – 10-12 grader och molnigt. Trots det hade jag nog för mycket kläder på mig (långärmat och t-tröja). Jag skulle skippat den långärmade tröjan för jag blev stundtals obehagligt varm.

Jag ansträngde mig för att hålla igen på tempot för att orka springa längre sträckor, slippa håll, magknip och mjölksyra. På träning brukar jag ösa på lite för snabbt, dö en stund, ösa på igen och så vidare. Nu la jag mig på ett lite lägre, stadigare tempo och orkade springa längre sträckor innan jag fick gå en stund och återfå andhämtningen. Benen är inte problemet, det är flåset!

Jag sprang utan tidtagning i mobilen så jag kan inte nu efteråt kontrollera tiden km för km, men jag kände mig inte hindrad att springa fullt ut hela tiden eftersom det var bra spridning i spåret tack vare olika starttider.

De som sprang 10 km startade 30-35 min innan oss som skulle springa 5 km. De som beräknade springa under 30 min på 5 km startade fem minuter innan oss som räknade med att hamna över 30 min, och de som skulle promenera startade fem minuter efter oss. Innan min grupp ens hade startat kom vinnaren på 10 km i mål, på tiden 30:52 min. Galet snabbt tempo!

Mina kollegor på BLT gjorde också svinbra ifrån sig. Vi hade en intern tävling ”Gissa din tid” och den som kom närmast vann ett pris. Den som gissade närmast sin verkliga tid hamnade på +1:06. Själv hamnade jag på +2:36 min. Roligast var ändå att flera stycken presterade bättre än de hade gissat. En kille hamnade på -10:45 mot vad han hade gissat, och två deltagare slog sitt personbästa🙂

Efteråt var det picknick och vi lät oss väl smaka. Fast vi fick ändå rätt bråttom hem för det var ruggigt kallt vid åttasnåret.

blodomloppet2

Uppvärmning på gräsplanen. Med många olika starttider blev det mycket uppvärmning för den som ville. 

blodomloppet6

Så här glada var promenadgänget innan start. Lika glada var de efteråt🙂

blodomloppet5

Tio minuter kvar till start.

blodomloppet3

Det här gänget sprang 10 km. På svinbra tider, så de var mer än nöjda efteråt!

Kommentera

Etikettmoln

