Just another WordPress.com weblog

Jag känner en Ronnebybo som brukar cykelpendla till och från jobbet i Karlskrona någon-några dagar per vecka. Cirka tre mil enkel resa. Det skulle jag inte klara av – i alla fall inte om jag ska jobba åtta timmar mellan cykelpassen. Men att cykla till Karlskrona ena dagen och tillbaka andra dagen känns hanterbart.

Jag gillar att cykla, det är liksom bara att cykla på. Ont i rumpan får man förvisso, men med vadderad cykelbyxa och gelésadelskydd hoppas jag minimera det onda. Och rumpan vänjer sig efterhand, även om den känns som ett enda stort blåmärke i början på säsongen.

En av mina drömmar är att cykla Tjejvättern (100 km) och något år ska det bli av. Tills dess gäller det dock att samla på sig så många mil i benen som möjligt.

I lördags skulle Hitta Flytet ha en löparaktivitet i Västra Mark. Samma dag skulle Tjejplanet få rabatt på Intersport, och jag behövde nya löparskor. Ett perfekt tillfälle att cykla tur och retur till Karlskrona🙂

cykelutflykt

Cykelväskorna är ca 25 år gamla, inköpta till en cykelsemester från Göteborg till Halmstad, med stopp i Kungsbacka, Varberg och Falkenberg.

Det tog nästan exakt två timmar att cykla från Blasius i Ronneby till Amiralens köpcenter i Vedeby. Bra cykelvägar hela vägen, och inte speciellt många backar. Värsta backarna fanns vid Bruket i Nättraby, men annars var det lättcyklat hela vägen. Jag blev lite vilse vid Lindesnäs, och förstod inte hur jag skulle ta mig över till Gullberna, men det löste sig. Jag tog bilvägen🙂

På Intersport provade jag ut nya löparskor och formgjutna inlägg. Det var mycket folk i butiken, löningslördag och allt. Därefter cyklade jag vidare till en kompis på Hästö, där jag skulle få övernatta i deras båthus. Femstjärnig lyx på BB Porsheds! Vågornas kluckande mot bryggan och den friska vinden gav verkligen luft åt livsandarna!

båthuset

Underbar miljö, där man kan somna till vågornas kluckande mot bryggan.

löparskorna

De nyinköpta löparskorna vilar en stund inför eftermiddagens Löparfest med Wellivate-Anna.

löparskola

Hitta Flytets Löparfest i Västra Mark blev precis lika lyckad som vi hade hoppats.

Många kända ansikten, men också helt nya bekantskaper, kom till Hitta Flytets Löparfest som vi arrangerade ihop med Wellivate-Anna på Västra Mark. Efter uppvärmning tränade vi olika typer av löpteknik på B-gräsplanen och sen delades vi upp i tre grupper. En grupp sprang stolpintervall med Anna, den andra gruppen sprang cirkelintervaller med Bosse, och den tredje gruppen fick leka tärningsleken ihop med mig. Sen roterade grupperna, och totalt höll vi på i 1,5 timme.

Tärningsleken går ut på att man måttar ut en lagom stor fyrkant med en ”station” i varje hörna. I lördags hade vi dessa fyra övningar:

  • Stålmannen (Stå på ett ben, nudda höger lillfinger mot vänster lilltå, sträck ut höger arm och vänster ben som om du vore Stålmannen. Gör 5 rep på varje ben.)
  • Utfallssteg (Kliv fram med ena benet så det hamnar i 90 graders vinkel vid knät, nudda marken med det andra knät, behåll balansen hela tiden, kliv tillbaka, och kliv ut med andra benet . Växelvis totalt 10 gg).
  • Upphopp med handklapp (Nudda marken med händerna, hoppa rakt uppåt och gör en handklapp, totalt 10 gg).
  • Benböj (Stå med benen brett isär och böj benen och få ner rumpan så långt det går, totalt 10 gg).

Man delar in sig i grupper med 2-4 personer i varje grupp. Man slår tärningen och får till exempel en 2:a, och då ska man springa två sträckor och sedan stanna och göra den hörnans övning. Sen slår man tärningen igen och så vidare. Får man en 5:a ska man vända håll och slå igen, och får man 6:a får man välja att springa till valfri station. Precis som med allt tärningsspel kan man ha tur eller otur🙂

Efteråt hade några av oss AR (= After Run) hemma hos min kompis, och efter bastu blev det till och med bad för min del. Bada den 26/4 i 11 grader är absolut personbästa för min del! Sen somnade jag gott i båthuset, slocknade som ett ljus.

Dagen därpå var det väldigt lockande att ringa ex-sambon och be honom hämta mig och cykeln, men jag bestämde mig för att fullfölja. Och det gjorde jag. Hemresan, med lite medvind, gick till och med några minuter snabbare!

Men nu får cykeln vila några dagar, och jag också. Fast jag har börjat planera för några dagars cykelsemester i sommar. Jag tänker cykla västerut, genom Blekinge och neråt Österlen.

frukost

Rejäl frukost innan cykelresan hem till Ronneby igen.

Kommentera

Etikettmoln

