Just another WordPress.com weblog

hojjen

Jag gillar verkligen att cykla. Man får se mycket i ett lagom tempo, benen orkar jobba länge, och man förbränner mycket. Min förra cykel var en svart, oväxlad damcykel som var både billig och lite skranglig. För två år sedan köpte jag cykeln ovan begagnad för 1500 kronor och jag är supernöjd med köpet. Fast 27 växlar behöver jag förvisso inte. Jag brukar alternera mellan 3-4 växlar.

Hojjen är tung och stabil och det är ingen racercykel precis, men vi trivs ihop🙂 Jag struntar faktiskt i hur snabbt det går, det är ju motionen jag är ute efter i första hand. Om jag ligger mellan 3 och 4 min per km så är jag nöjd.

Naturupplevelsen är också viktig. Jag kan inte cykla så snabbt för då kan jag inte glo på allt jag vill. Jag spanar in hus och trädgårdar, djur och fåglar. Inget är för litet eller stort. Just nu njuter jag verkligen av folks trädgårdar eftersom jag inte har någon egen trädgård längre. Funkar alldeles utmärkt🙂

Lärka, lom, rådjusbock, alpackor, grågäss med ungar, och strandskata är andra ”kryss” de senaste dagarna.

När jag bodde i Backaryd var cykelrundorna begränsade till bilvägar. Jag hade några olika cykelrundor på följande distanser: 1 mil, 1,5 mil, 3 mil och 4,5 mil. Nu när jag flyttat till Ronneby känns möjligheterna obegränsade. I närheten av centrum finns det massor av cykelbanor, och utanför tätorten finns det massor av fina små bilvägar utan tung trafik. Det är ju lastbilarna som är mest obehagliga. Vinddraget från dem kan få den bäste cyklist att svaja.

trolleboda

Annandag Påsk cyklade jag till Trolleboda, tur och retur 25 km. En underbar liten småbåtshamn. Jag låg på flytbryggan en stund och njöt. Doppade även fötterna i vattnet, och det var verkligen iskallt!

millegarne

I tisdags cyklade jag till Millegarne, tur och retur 30 km. Hit ska jag cykla ofta! Och jag ska ta med mig kvällsmaten🙂

Till helgen stundar nästa utmaning. Tjejplanet, gänget som jag ska flyga ihop med till Tjejmilen, är bjudna till Intersport på lördag och vi ska få bra rabatt. Jag ska köpa nya löparskor och låta formgjuta nya inlägg. De inlägg jag har nu är fyra år gamla, men löparskor byter jag varje vår. Trots att jag knappast sprungit 100 mil med de skor jag har idag så har jag börjat få lite ont i skenbenen, och nya skor brukar hjälpa mot det.

På lördagseftermiddagen har BLT ordnat Löparfest för våra läsare i Västra Mark och vi hoppas att det kommer massor av folk. Då ska jag passa på och inviga de nya löparskorna. Efter löpningen blir det AR (= After Run) hemma hos en kompis, och det ska bli supertrevligt.

Den verkliga utmaningen för min del består i att jag ska cykla från Ronneby till Karlskrona (ca 3 mil) på lördagen, och sen ska jag cykla hem igen på söndagen. Jag ska övernatta i min kompis gästhus – och det kan nog behövas en natts sömn mellan cykelturerna. Och hur mycket jag faktiskt kommer att orka springa på lördag har jag ingen aning om. Men jag gör så gott jag kan, och det räcker långt🙂

Kommentera

Etikettmoln

