Just another WordPress.com weblog

Jag tycker ju att det är roligt att träna lite allt möjligt, men just nu vill jag satsa lite extra på löpträningen. Måndagen den 12 maj ska jag springa Blodomloppet (5 km) och i år vill jag inte komma helt oförberedd som jag gjorde i fjol. Jag vill känna att jag faktiskt har gjort mitt bästa, efter mina förutsättningar.

Det är en perfekt tid för löpträning just nu också. Ljusare om kvällarna, lagom varmt/kallt, och naturupplevelsen om våren är ju bara alldeles underbar! Att springa samtidigt som man hör fåglarna sjunga ikapp för att överrösta varandra är en upplevelse som slår det mesta. Då kan man flåsa rätt så högljutt och ändå höra fåglarna😉

Tidigare i höst och vinter har jag i bästa fall sprungit en gång per vecka, och ofta med flera veckors uppehåll. Från och med förra veckan är det tre gånger per vecka som gäller. Basta. Att springa en gång per vecka är bra ”underhåll”, men för att orka springa längre och snabbare efterhand krävs tre träningstillfällen.

Så här tänker jag göra:

  • Långpass. En dryg timme är ungefär den tid jag orkar att springa, oavsett distans. Målsättningen är att lägga till någon-några hundra meter varje vecka. Lägga till en ”extrakrok” här och där – cirkulera runt några träd eller ett hus, vända och springa uppför backen som jag precis sprang nedför etc. Min målsättning är att klara en mil på en timme så småningom, och just nu klarar jag kanske 7-8 km på en timme.
  • Intervallpass. Enklaste varianten är lyktstolpsintervaller. Jag brukar springa rätt så snabbt en lyktstolpe, spurta järnet en lyktstolpe, och gå/jogga en lyktstolpe. Upprepar 10 gånger åt ena hållet, och sen lika många tillbaka. Inleder och avslutar med 1 km lugnt tempo. Perfekt att utöva på cykelbanor, även när det är mörkt ute. När jag orkar lite mer kan jag utöka intervallerna till två lyktstolpar av varje kanske🙂
  • Back- och trappträning. En gång per vecka tänker jag springa i backen/trappan bakom huset. Igår blev det fyra gånger upp och ner, nästa söndag fem gånger och så vidare. Målsättningen är tio gånger upp och ner för trappan, men vi får se om det funkar. Inleder och avslutar med 1 km lugnt tempo.

Planera är halva jobbet – och faktiskt den viktigaste delen!

Kommentera

Etikettmoln

