Just another WordPress.com weblog

balansboll

Samtidigt som jag beställde två balansplattor till jobbet så beställde jag också en balansboll. Idag var det dags att pumpa upp den. Skrivbordet måste kunna sänkas väldigt lågt, typ strax över knäna när man står upp. Jag sitter på bollen med benen i 90 grader och spikrak i ryggen – och jag känner redan att just ryggen får träning. Man kan variera genom att sitta på bollen som man sitter på en häst, med vrister och fötter ned mot golvet. (Värst hittills är att jeansen stramar i midjan!)

Intresset för mina ”leksaker” på jobbet är stort. Jag har fått flera personer att prova balansplattan och när jag pumpade upp balansbollen idag kom en kollega direkt fram och sa ”Prova att hålla balansen stående på knäna”. Vilket visade sig vara näst intill omöjligt, men med lite träning så går det nog. Direkt mailade jag mina kollegor och sa att de gärna fick prova balansbollen – och att den som först kan hålla balansen stående på knäna på bollen och skriva samtidigt får ett fint pris🙂

Genom att sitta och jobba på en balansboll tränas hållning och bålstabilitet, nästan utan att man tänker på det. Gör man små, små cirklar motioneras både ryggslut och bäcken. När man sitter på bollen måste man spänna sina magmuskler för att sitta kvar.

Jag läste en artikel om en man som satt och cyklade medan han jobbade. Han cyklar 3-4 timmar per dag i hastigheten 17 km/h. (Han vill inte bli svettig under kostymen.) I början var det svårt att hitta rätt hastighet, men efter bara ett kort tag så tänkte han inte ens på att han cyklade.

Så en motionscykel eller ett promenadband är kanske nästa investering till jobbet. För jag tror inte att jag får chefens tillstånd att inreda bollhav i ett av mötesrummen😉

Kommentera

Etikettmoln

