Just another WordPress.com weblog

I går kväll var det säsongspremiär för hojjen. Jag skyndade mig hem för att hinna ut innan solen gick ner. Lyckades inte riktigt, men det är mysigt att cykla i skymning också, och cykelbanorna är ju upplysta. Det var rätt kallt, cirka 6 grader, så det blåste minst sagt friskt om skallen. Handskar på händerna behövdes! När jag cyklar känns det verkligen som om jag vänder in och ut på skallen och vädrar i varenda skrymsle, bokstavligt talat.

För mig är cykel perfekt medelintensiv träning. Det är inte speciellt jobbigt och jag kan hålla på ett bra tag. Gårdagens 9 km på 40 min kändes som en barnlek, men det blev för mörkt och sent för att fortsätta. Trots det kände jag efteråt att benen verkligen hade fått jobba, att stegen var tunga, och idag har jag lite träningsvärk.

Jag gillar också tempot när man cyklar. Det går tillräckligt snabbt för att få se och uppleva en hel del, och tillräckligt långsamt för att verkligen uppleva. En fin trädgård där, ett nyrenoverat hus där, och fåglarnas vårsång i lövskogen när skymningen faller tillhör livets höjdpunkter. Det hör jag inte när jag flåsar fram i löpspåret🙂

Cykel är också bra för impulsiva infall, det är snabbt och lätt att bestämma sig för att ta en ny väg, omväg eller inte. Hur mycket längre blir det om jag cyklar där istället? Hur hänger den vägen ihop med den? Det är en enorm frihetskänsla också, och inombords känner jag mig lite som Hedvig i från A till Ö. Nästa steg är kanske att utföra konster på cykeln?

Några dagars cykelsemester ska jag nog klämma in i sommar. Uppleva Österlen på cykel måste vara en höjdare🙂

Kommentera

Etikettmoln

