Just another WordPress.com weblog

balansbräda

En kollega till mig lånade ut sin balansbräda. En timme på förmiddagen och en timme på eftermiddagen är målsättningen. Och det är sjukt jobbigt att bara stå och hålla balansen! Det är bra träning för alla småmuskler i fötterna, anklar, vrister och skenben, men även för höfter, mage och rygg. Balansen påstås ju sitta i magen.

Jag vickar pyttelite i sidled, lite framåt och lite bakåt samtidigt som jag jobbar vid datorn. Det är naturligtvis svårt att kombinera med förflyttande i sidled, men då är det ju bara att kliva av balansbrädan. (Bara och bara, sen ska man ju upp igen!)

Efter en fotledsstukning är balansplattan ett suveränt hjälpmedel för att återfå en så bra funktion och stabilitet som möjligt i den stukade foten. OBS: Stå aldrig på balansplattan med raka knän så att de låser sig. Då knäet hamnar i en mer stabil position och översträcks försvinner mycket av den påfrestning som balansplattan är tänkt att ge och effekten minskar.

Ett annat tips jag fick igår är att sitta och jobba på en pilatesboll. (Jag ska se om jag får plats med en sådan på min arbetsplats. Lite trångt är det mellan skrivbord och hylla.) Jag ska genast inhandla balansbräda och pilatesboll till jobbet, så får vi se hur många som vill prova.

Kommentarer till: "Balansbräda är sjukt jobbigt" (1)

  1. Oh, någonstans på jobbet finns en sån, ska leta upp den! Tack för tipset!

Kommentera

Etikettmoln

