Just another WordPress.com weblog

ståmatta

Numer står jag upp och jobbar nästan hela tiden. Jag har höj- och sänkbart skrivbord, och jag kan sätta mig ner om jag känner mig extra trött en dag. Men stå upp och jobba är liksom grundinställningen. Jag deltar också på rätt så många möten, och då sitter jag ner. Än så länge😉

Den senaste tiden har jag en ny matta som är tillverkad just för att underlätta för oss som står upp och jobbar. Den är fylld med små luftkuddar som avlastar både fötter och ben jättemycket. Vi har köpt in ett 10-tal mattor till arbetsplatsen, och vi köper fler om folk vill ha. Jag märker stor skillnad. Trampdynorna är inte lika ömma och benen är inte lika stumma efter en hel dags stående arbete. Enda nackdelen är att mattan är lite för liten. Jag rör mig ofta i sidled vid min arbetsplats, flyttar mig fram och tillbaka mellan tangentbord och skrivyta. Därför hade en något bredare matta varit önskvärd, men man kan inte få allt.

Genom att stå upp och jobba tre timmar per dag så förbränner man 144 extra kcal per dag jämfört med att sitta ner. Helt utan annan förändring av sina träningsvanor. Detta enligt en forskare som heter Dr Buckney som forskar i ämnet fysisk aktivitet på The Department of Clinical Sciences and Nutrition i England. Han kom själv över en gammal talarpulpet i ek och började stå upp och jobba. (Bra tips!) Han har räknat ut att 144 kcal per dag, fem dagar per vecka minus fem veckors semester, motsvarar 30 000 kcal per år. Och det motsvarar i sin tur 4 kg kroppsfett per år.

Dr Buckley har genom sitt forskning pekat på att under de senaste 50 åren så har britternas sport- och motionsutövande varit ganska konstant. Han anser att det därför måste vara en kombination av stillasittande och sämre matvanor som har varit de viktigaste anledningarna till den gradvisa ökningen av britternas midjemått.

Några andra forskare gick snäppet längre vad det gäller att göra kontorslivet lite mer fysiskt aktivt. I The British Journal of Sports Medicine publicerades i maj 2007 en studie där en grupp på 30 deltagare fick kombinera traditionellt sittande kontorsarbete med kontorsarbete under tiden man promenerar på ett löpband. Man kom fram till att de som promenerade långsamt på ett löpband vid sin arbetsplats under fem timmar per dag gick ner mellan 20 och 30 kilo under en tolvmånadersperiod.

Det låter helt idiotiskt och svårt att genomföra, men jag skulle gärna vilja prova att ha ett promenadband vid min arbetsplats. När jag jobbade på Volvo Torslandaverken i Göteborg i slutet av 80-talet promenerade jag hela dagarna samtidigt som jag jobbade. Bilarna på bandet förflyttade sig i en hastighet av 32 bilar i timmen, och man gick bredvid och monterade alla möjliga pryttlar. Det var väldigt svårt att vänja sig vid, men efter en vecka kändes det helt naturligt. Precis som det känns att stå upp och jobba för mig nu.

Kommentarer till: "Mattan avlastar mina fötter och ben" (2)

  1. Det lär finnas längre mattor! Vi har en i kyrkans café vid beredningsbordet som är ca 2 m lång och lika bred som din.
    Det är väldigt bra att stå och jobba för då är ryggen ofta rakare än om man sitter.
    Ett löpband verkar ju spännande som variant!
    Ha det gott!
    Birgitta

Kommentera

Etikettmoln

