Just another WordPress.com weblog

Jag har svårt att nöta samma typ av träning dag ut och dag in. Jag imponeras av människor som promenerar en timme varje dag i ur och skur. År efter år. Det skulle jag aldrig klara av. Jag skulle bli uttråkad. Jag kan börja storstilat med raska promenader måndag, tisdag, onsdag … och sen rinner det ut i sanden. Får jag till en rask promenad per vecka är jag nöjd.

Jag är en människa som behöver rutiner som fundament i tillvaron, men jag behöver samtidigt variation för att hålla motivationen uppe. En ibland svår kombo att få ihop. Men för att lyckas hålla träningen vid liv en längre period så tror jag att det är viktigt att man lyssnar på själens behov också, inte bara kroppens.

Jag skulle aldrig fixa att springa två–tre gånger per vecka a´ en–två mil. Boring. Därför gillar jag alla typer av intervaller mycket bättre. Jag skulle aldrig fixa att träna på morgonen innan jobbet. För trött. Åker jag hem och blir sittande i tv-soffan så blir jag också för trött för att pallra mig iväg på ett pass kl 20. Plus att jag då blir för pigg efter träningen, och då kommer jag inte i säng i tid. Därför passar lunchträning och direkt-efter-jobbet-träning mig bättre.

Alla har vi olika förutsättningar, och alla måste hitta sitt sätt att få träningen att bli en naturlig del av livet.

zumba

Ikväll är det zumba-premiär för mig. Jag har aldrig provat tidigare, och jag är högst tveksam till min egen förmåga att “skaka på rumpan och tuttarna”. Jag lär känna mig som en idiot. Storasyster (16 år) vill gå dit, men hon vill inte gå ensam första gången. Givetvis ställer mamma upp som träningskompis :) Vad gör man inte för sina barn?

Och vill hon ha med sig sin mamma på zumba så är jag glad och stolt över att jag “duger” som träningskompis. Hon säger själv att hon helt saknar “pinsamhetsgen” och jag tror att det är något som hon har ärvt från sin mamma ;) Det är helt ofarligt att känna sig som en idiot på zumba. Jag lär knappast vara ensam om den känslan, och allt som får mig att svettas är bra.

Kommentera

Etikettmoln

