Just another WordPress.com weblog

Svår träningsabstinens botad

Himmel och plättar vad tiden rusar fram. Vart tog februari vägen? Jag har inte kört i diket totalt vad det gäller träningen, men med kosten går det upp och ner. Jag kämpar på. Förra veckan blev det dock ingen träning alls. Först var jag bortrest och sen blev jag genomförkyld.

Men i söndags kväll kände jag mig rätt så återställd, och SJUKT rastlös i både kropp och skalle. Inte ens ösregn hade kunnat hindra mig från att ge mig ut och springa i mörkret. På en cykelväg tränade jag lyktstolpsintervaller, först 3 km åt ett håll och sen tillbaka. Apjobbigt, och jätteskönt. När jag inte sprungit på länge (två veckor sen sist) så kan jag liksom känna hur benen har LÄNGTAT efter belastningen. Det är sant! Jag trodde aldrig att jag skulle komma dithän🙂

Lyktstolpsintervaller är perfekt för nybörjare, och för oss som börjar om gång på gång. Jag springer tre lyktstolpar, och för varje lyktstolpe ökar jag ”växeln” ett snäpp så att jag i princip spurtar den sista lyktstolpslängden. Sen går jag en lyktstolpe för att återfå flåset. Sen springer jag tre lyktstolpar igen, och så vidare. Jag inleder och avslutar med lite lugn jogg.

I början är man pigg som en tjurkalv, men efter några intervaller går det inte särskilt snabbt den sista lyktstolpslängden. Trixet är att ändå maxa, trots att det inte går fort. För att utvecklas ska man ligga på sitt yttersta – det är då tillväxten kommer.

Jag kämpar på, men det är tydligt att minus tio kilo skulle göra underverk även med löpningen. Tack och lov har jag inte ont någonstans, mer än träningsvärk och det är bara skönt🙂

Kommentera

Etikettmoln

