Just another WordPress.com weblog

Lunchträning på jobbet

gohard

Som rehabiliteringsansvarig på BLT vill jag i första hand arbeta förebyggande. Jag vill inte att folk ska bli sjuka. Jag vill att de ska må så bra som möjligt. På jobbet och fritiden.

För mig har det betytt enormt mycket att komma igång med träningen ordentligt. I vår ska jag köpa mina fjärde par löparskor, vilket betyder att jag inleder den fjärde säsongen som löpare. Löpning är ett bra sätt att få effektiv träning för hela kroppen, och för att förbättra konditionen. Men löpning sliter på kroppen, så jag försöker komplettera med att styrketräna.

För mig var nyckeln till träningen att jag har möjlighet att träna på lunchrasten. Jag är ingen morgontränare och efter jobbet är det ofta en massa annat som ska göras. Genom att förlänga lunchrasten två gånger per vecka och ta kortare lunch två andra dagar så kan jag styrketräna, duscha och sen äta lite snabbt.

Nu ville jag ge andra samma möjlighet. I samarbete med gymmet tvärs över gatan så har jag därför dragit igång två träningsgrupper på lunchtid – en för dem som inte tränat på ett tag, och en grupp för dem som brukar träna och vill ha lite utmaning. I den första gruppen är det styrketräning, med kettlebell och den egna kroppen (situps, planka, armhävningar etc). Alla utgår från sin egen nivå.

I den andra gruppen, som tränaren kallar Go hard or go home, är det väldigt intensivt tempo. Under 45 min maxar vi allt vad vi kan och svetten lackar om oss minst sagt. (Det är knappt vi orkar ta oss ut i duschen efteråt.) Inget pass är det andra likt och vi använder kettlebell, plintar, medicinbollar, gör burpees, armhävningar etc.

Och det är så roligt! Grupperna är överbryggande mellan olika avdelningar, och det är verkligen ett toppensätt att utöka gemenskapen och ha roligt ihop.

Lunchträningen för båda grupperna pågår under sex veckor. Jag vill att det ska pågå en tid, så att man märker skillnaden. Att man blir starkare, orkar vardagen bättre, blir piggare etc.

Förhoppningsvis blir gruppdeltagarna så peppade och inspirerade att de fortsätter träna på gymmet, själva eller tillsammans med en kollega. Det tar inte ens en minut att gå till gymmet från BLT, och givetvis har jag skaffat rabatt för alla BLT-anställda. Anställda, och även våra vikarier, har dessutom möjlighet att styrketräna för 50 kronor per gång om man inte vill binda upp sig på ett gymkort.

Den totala kostnaden för lunchträningen betalas av företaget. Halva summan får deltagarna i motionsbidrag och den andra halvan dras på lönen. Sex gånger styrketräning med tränare kostar individen 200 kronor, och det är ett riktigt bra pris!

Kommentarer till: "Lunchträning på jobbet" (1)

  1. Underbart att kunna peppar andra, för det får man ju tillbaks själv också!
    Jag hoppas att du mår bra även om vi bortser från träningen och vikten….saknar lite rader om ditt liv i övrigt😉

Kommentera

Etikettmoln

