Just another WordPress.com weblog

I drygt 20 år har jag kört 9 mil dagligen till och från mitt arbete. De senaste åren har jag fått tillbaka cirka 9.000 kronor på skatten. Det betyder förstås inte att bensinen är gratis, men en liten del av alla pengar som jag har betalat för bensinen får jag tillbaka.

Utan skatteavdraget hade jag fortsatt köra till jobbet, men sen kan jag ju förstås spara mer pengar genom att skaffa mig en bensinsnålare bil eller att åka kommunalt om jobbtiderna tillåter det.

Ungefär på samma sätt fungerar RUT- och ROT-avdragen, med den skillnaden att säljaren gör skatteavdraget först, vilket gör att fakturan för köparen blir lägre. Gällande ROT kan man anlita hantverkare, och gällande RUT kan man köpa städtjänster och liknande.

Syftet med detta är tvådelat. 1) Individen får hjälp med något som kanske inte annars hade blivit gjort. 2) Det skapar arbetstillfällen och ”vita” jobb istället för att folk ska anlita svart arbetskraft.

Nu höjs röster för att det ska införas ytterligare ett skatteavdrag – BOT, som står för behandlingar, kost, träning och terapi.

Enligt uppgift från socialstyrelsen så uppgick de totala utgifterna för hälso- och sjukvården, inklusive investeringar, till 313,7 miljarder kronor år 2010 (2009 års prisnivå). Åren 2006–2010 steg de löpande kostnaderna för hälso- och sjukvård med 8,5 procent. Om inte det offentligt finansierade sjukvårdssystemen ska kollapsa runt år 2030 så måste processen enligt vissa ekonomer och framtidsforskare struktureras om. Hälso- och sjukvård måste ske till ett lägre pris, och inflödet av patienter måste minska.

En del i den strukturomvandlingen måste vara ett ökat fokus på förebyggande hälsoarbete där individen tar ett större ansvar för den egna hälsan. Enligt rapporten ”BOTavdraget – vägen till bättre hälsa och samhällsekonomi”, gjord av Kroppsterapeuternas Yrkesförbund, skulle ett BOT-avdrag medverka till detta. Ett BOT-avdrag där 50/50 av kostnaden bekostas av samhälle respektive individ kan ge dubbel effekt. 1) Förbättrade folkhälsotal. 2) Minskat tryck mot sjuk- och primärvård.

Den allra största vinsten gör individen själv! Sjuklön och sjukbidrag är inte lätt att klara sig på idag, men den allra största vinsten – förbättrad hälsa – går givetvis inte att mäta i pengar.

Förslagsställarna anser att konstruktionen ska vara jämförbar med RUT och ROT, vilket innebär att det är utövaren av tjänsten som sköter det administrativa/skatteavdraget och räkningen till köparen är därmed redan skattereducerad. Även det ekonomiska taket ska vara likvärdigt, det vill säga max 50.000 kronor per och person.

Enligt förslaget skulle följande tjänster ingå:

  • Rådgivning och fysisk träning med personlig tränare (PT).
  • Massage och andra manuella terapier.
  • Kostrådgivning i syfte att förebygga ohälsa.
  • Samtalsterapi.

Personligen har jag två personer i min närhet som skulle gynnas av det här förslaget – och de är inte sjuka. Barnens kusin utbildar sig just nu till dietist, och min äldsta dotter siktar på att bli psykolog. Med BOT-avdraget skulle deras yrkesframtid se lite ljusare ut också.

Källa: www.botavdrag.sehttp://www.kroppsterapeuterna.se/bot.html

Kommentarer till: "BOT-avdrag kan förbättra folkhälsan" (4)

  1. Vore perfekt! Bara det inte enbart är kopplat till yrkeslivet utan att även vi som är utanför det kan få nyttja det! En friskare äldre kostar samhället mindre också.
    /Birgitta

  2. Hur underbart skulle inte ett BOTavdrag vara. Har varit hos en naprapat ett par gånger under hösten och de ingår ju inte i landstinget. Så slutsumman blev 1300:- för TVÅ besök. Galet för en behandling som gör att min smärta försvinner och som gör att jag kan fortsätta träna och inte belasta sjukvården.

Kommentera

Etikettmoln

