Just another WordPress.com weblog

Den viktiga vardagsmotionen

Utöver träning 2-3 gg per vecka, lunchpromenader och långpromenader försöker jag maximera min vardagsmotion:

  • Jag parkerar en bra bit från jobbet och får därmed 2 x 10 min promenad i ur och skur.
  • Jag väljer alltid trappor framför rulltrappa och hiss.
  • Jag står upp vid mitt skrivbord och jobbar. Jag har en hel del möten på arbetstid då jag får sitta ner, men vissa dagar står jag upp klockan 8-17.
  • Promenadmöten på tu man hand (om man inte behöver anteckna) är något som jag tänker introducera för mig själv och mina kollegor under 2014. Frisk luft och rörelse kan dessutom få tankarna och idéerna att lyfta ännu mer.

Regelbunden träning är bra för hälsan, men forskningen pekar dessutom på vikten av lågaktiv aktivitet kontinuerligt under dagen. Det är tidningen The Economist som skriver om den här forskningen, som visar att vi skulle behöva gå minst 19 km extra varje dag för att matcha livsstilen bland de få jägare och samlare som finns kvar på jorden, vilket är vårt ursprungliga beteende.

Redan på 1950-talet gjordes en studie, som publicerades i The Lancet, på tågkonduktörer (som står och jobbar) och busschaufförer (som sitter ner och jobbade). Studien slog fast att risken att drabbas av hjärtinfarkt var hälften så stor för konduktörerna.

Det finns en forskare vid University of Leicester i Storbritannien som heter Emma Wilmot. Hon har enligt The Economist studerat 800 000 personer och klarlagt att de som är minst aktiva i sitt dagliga liv löper dubbelt så stor risk att utveckla diabetes jämfört med de mest aktiva. Resultatet är enligt tidningen The Economist oberoende av huruvida deltagarna tränar mycket på sin fritid eller inte.

Inaktivitet påverkar också ämnesomsättningen negativt enligt forskningen. I ett experiment band man ihop råttors bakben under en hel dag. Det orsakade stora nedgångar i den mängd fett som tas upp av muskler. Nivån av HDL minskade också dramatiskt. HDL för bort överskott av kolesterol från kroppens vävnader till levern. En sak som är glädjande med forskningen är att läget förändras redan vid små mängder aktivitet.

När man står upp fördubblar man sin energiförbrukning. Kroppen väcks till liv ur sitt viloläge. Man flyttar på fötterna och belastar ett ben i taget. Undersökningar som gjorts visar att man förbränner ytterligare 350 kcal per dag om man står upp och jobbar 2,5 tim/dag. För en normalviktig person motsvarar det nästan ett kilo per månad i viktminskning.

Källa: The Economist, Svenska Dagbladet: Strunta i löpspåret – stå vid skrivbordet istället, Expressen Hälsa: Gå bort sju kilo med enkel vardagsmotion

Kommentarer till: "Den viktiga vardagsmotionen" (1)

  1. Det låter bra att införa lite vardagsaktiviteter. Själv kan jag intyga att det fungerar. När jag hade små barn var jag smal eftersom att jag hela tiden rörde mig när jag lekte, gick på promenader, handlade med barnen i släptåg osv. Sedan pluggade jag och gick genast upp i vikt. När jag sedan jobbade på restaurang gick jag ner igen och blev smal. Då rörde jag mig hela tiden i arbetet. För övrigt tränade jag ingenting.
    Jag försöker också att gå/cykla dit jag ska och ta trappor istället för hiss eller rulltrappa osv. Det lönar sig!😉❤

Kommentera

Etikettmoln

