Just another WordPress.com weblog

Min nystart är inledd

Först hade jag tänkt behålla alla gamla viktnoteringar här på bloggen. (Den första vikten jag hade sparat var från oktober 2010!) Men sedan läste jag igenom listan och blev rent ut sagt jättesänkt. Inte ett dugg peppad och motiverad. Det kändes självklart att jag kommer att misslyckas ännu en gång.

Jag minns att jag var superpepp några veckor, fick en total svacka, startade om, struntade i att väga mig, bla bla, bla. Plus och minus, huller om bladder. Nya ”metoder” hela tiden. Jag blir så trött på mig själv.

Så jag raderade alla gamla viktnoteringar för att verkligen göra en omstart!

I  januari 2014 ligger jag på minus 10 kg jämfört med min högsta-vikt-notering från januari 2011, och jag vill gå ner ytterligare 17 kg. Jag har höjt min målvikt från 70 kg till 80 kg, eftersom 70 kg är en målvikt som inte känns realistisk. Sist jag vägde 70 kg var jag 20 år gammal. Jag gör inte det här för att bli slank och snygg, jag gör det för att må bra och då är 80 kg en rimlig nivå. Jag har satt upp många delmål på vägen, allt för att behålla motivationen uppe.

Hur frestande det än är att sätta igång med en svältkur på soppor eller pulver så ska jag inte göra det. Jag ska skynda långsamt. Hunger är kroppens sätt att signalera att den behöver mer energi. Det är därför inte bra att nonchalera hungerskänslor för då justerar kroppen ner ämnesomsättningen. Kan den inte lita på att den får energi så håller den på reserverna (= fettet).

Därför tror jag på att äta små portioner med 2-3 timmars mellanrum. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, mellanmål. Små måltider och nyttig mat. I huvudsak frukt som mellanmål. För mig är det också viktigt att äta rejält med protein efter träningen, och det är också viktigt att jag undviker snabba kolhydrater (socker, vitt mjöl, alkohol, stärkelse). Mitt mersug triggas direkt när jag äter/dricker snabba kolhydrater.

Men samtidigt behöver jag kolhydrater, för att orka träna och för att hjärnan ska fungera optimalt. Men jag kan byta ut potatis och ris mot qinoa och mathavre, bröd mot knäckebröd, och musli/youghurt mot havregrynsgröt. Det finns bra alternativ!

Till min hjälp har jag en app i mobilen som heter Lifesum. Den räknar ut hur många kcal jag ska äta per dag beroende på min vikt, målvikt och i vilken hastighet jag vill gå ner. Givetvis får jag äta mer om jag tränar också. Och sen ska man försöka få så många ”gröna” dagar som möjligt. Inte äta för lite (= orange) och inte för mycket (= rött). Nu kör vi!

Kommentarer till: "Min nystart är inledd" (4)

  1. Ja, nu kör vi Pernilla!

  2. Vi kan ta varandra i hand på detta… Men, nu kör vi bara!

Kommentera

Etikettmoln

