Just another WordPress.com weblog

Mindfulnessträning blev det två gånger om dagen måndag till fredag förra veckan, och det känns verkligen superbra. En gång strax innan lunch, och en gång vid läggdags. Nu har jag tränat mindfulness större delen av hösten och jag känner att den gör stor nytta. Jag gör nu mest en egen variant med yogamusik, medicinsk yoga, stretch, djupandning och kroppsscanning. För mig är musiken viktig. Spelar jag samma musik i samma sammanhang fattar liksom kroppen vad som är på gång, till exempel vid insomning.

Det är snart två veckor sedan jag slutade med insomningstabletterna. De har varit min trygghet i höst när jag har rensat, packat och flyttat, men nu var det dags att sluta. Det är just nu lite lugnare på jobbet, och jag har kommit hyfsat i ordning i det nya hemmet. I stället har jag infört en kvällsrutin där jag först djupandas till en låt, i takt med texten Sat Nam ( = Jag är sann). Därefter gör jag kroppsscanning till en låt, går igenom kroppsdel för kroppsdel, och sen avslutar jag med ett sångmantra.

Jag ligger raklång på rygg i sängen med hörlurar, blundar och sjunger med. Väldigt lågt förstås, för jag vill ju inte väcka Lillasyster. Det är fantastiskt rogivande, och jag måste hålla fullt fokus på sångtexten för att hänga med. Andningen sköter sig automatiskt, för utan luft kan man inte sjunga.

Texten går så här:

Ad guray nameh
Jugad guray nameh
Sat guray nameh
Siri guru devay nameh 

Det är ett sångmantra som heter Mangala Charn Mantra, och det ska vara skyddande. Det ska omge magnetfältet omkring oss med skyddande ljus, och de indiska orden betyder ”jag bugar till den primala Guru (vägledande medvetande som tar oss till Gud), jag bugar till visdom genom tiderna, jag bugar till sann visdom, jag böjer mig för den stora, osedda visdomen.”

Jag är hundra procent fokuserad på kvinnan som sjunger, och jag försöker följa med henne så gott jag kan. Det finns inte plats för några andra tankar alls. Efter dessa tre låtar är jag liksom rensad i skallen och väldigt trött, och jag kan lägga mig på sidan och somna nästa direkt. Jag tror och hoppas att det ska ge mig lika mycket trygghet som insomningstabletterna, men man måste uppleva det för att tro på det.

Dagtid tränar jag mindfulness med två andra låtar yogamusik. Först medicinsk yoga till en låt, med enkla uppvärmande rörelser för nacke, skuldror och axlar. Därefter en lugn låt med stretch av nacke, skuldror och axlar, och slutligen tränar jag andningsankare eller kroppsscanning till Lars-Eric Uneståhls röst enligt ett program på www.mindfulnesscenter.se

Jag har genom Företagshälsan fått ett träningsprogram i mobilen på totalt 960 min, så det tar ett tag innan jag är fullärd! Mindfulness är inget man lär sig på ett kick – det är tålmodig träning. Först 10-20 min dagligen som sedan kan utökas till 30-40 min dagligen. I början var jag väldigt irriterad, kunde knappt sitta still, fick ont i rygg och nacke, och det kröp inombords av obehag. Men jag höll ut, tack vare min coach på Företagshälsan. Hon sa att det var just det obehaget som träningen syftade till att träna bort.

Jag märkte tydlig effekt efter cirka två månaders daglig träning, men för en del kan det ta mycket längre tid innan de märker någonting. Precis som vi styrketränar våra muskler kan man träna sin hjärna, och precis som vi har olika anlag för att bygga muskler har vi lika anlag för att träna hjärnan. För en del går det snabbt att märka effekt, och för andra tar det längre tid. Men förr eller senare händer det saker för alla.

Det jag märker rent praktiskt är att skallen och kroppen liksom slappnar av. Totalt. Trots att jag sitter upp under träningen hamnar jag i ”mellanlandet”, mitt emellan vaket tillstånd och sömn. Jag är närvarande men ändå inte. Fatta vilket redskap att själv kunna försätta sig i ”pausläge” en stund då och då! En reboot  :) Precis när träningen är slut efter cirka 30 min är jag helt väck och får liksom sakta väcka kroppen och skallen igen, men tio minuter senare är jag pigg som sjutton. Förutom då jag ska sova, för då stänger jag bara av musiken, vänder mig om och somnar.

Kommentarer till: "Mindfulnessträningen avancerar" (1)

  1. Härlig mindfullnessträning! Yoga och mindfullness hjälper mig i min vardag också, både privat och yrkesmässigt, helt fantastiska verktyg!

Kommentera

Etikettmoln

