Just another WordPress.com weblog

Jämjöhalvan 9 november 2013

Plats: Jändelskolan, Jämjö
Arrangör: Team Blekinge
Distanser: 21 km och 10 km, 5 km, och 500 m för barn. (Varav 5 km och 500 m är nya distanser för i år.) Mest grus, som blev lera rätt så snabbt, och en del asfalt. Knappt inga backar alls.
Betyg: B (Enligt det nya betygsystemet A-F, där F är underkänt.)
Deltagare: 401 föranmälda, varav 56 i min klass (mix/motion/5 km)
Resultat: http://jamjohalvan.files.wordpress.com/2012/08/resultat-jc3a4mjc3b6halvan-2013.pdf Bara några timmar efter loppet fanns resultatet ute på hemsidan, trots att jag hört rykten om att tidtagningen med chip inte fungerade så man fick klocka tiderna manuellt. Bra jobbat!

jamjohalvan_1Fem tappra deltagare från BLT deltog i årets Jämjöhalva.

jamjohalvan_5För två år sedan sprang jag Jämjöhalvan senast. Då var det 168 deltagare. Det var en så kallad vändbana – jag sprang 5 km på en grusväg, och sedan lika långt tillbaka. Aptråkigt. Svinjobbigt. Det kom 3–4 deltagare efter mig i resultatlistan, och de var 70+.

Sen dess har det hänt grejer med Jämjöhalvan. I fjol flyttades loppet till Jändelskolan. Man springer en slinga på cirka 5 km som man springer 4, 2 eller 1 varv beroende på vilken distans man valt. Det finns i princip inga backar alls. I fjol lyckades man locka fler motionärer, så 253 löpare deltog i Jämjöhalvan 2012.

I år lyckades man locka ännu fler motionärer – sannolikt för att man införde distansen 5 km och 500 m för barn. Så många som 401 personer var föranmälda till loppet!

Det som är roligt med en slinga är att man blir varvad av elitlöpare, två eller till och med tre gånger. I brist på publik bredvid slingan fick vi motionärer agera hejaklack, men det var knappt de hörde oss för de susade verkligen fram i ett rasande tempo. Vinnaren på 21 km sprang på den imponerande tiden 1:11:37.

Det är verkligen roligt att Team Blekinge har lyckats blanda elit och motionärer, och det verkar fungera perfekt. En cyklist åkte före och varnade ”se upp, nu blir ni varvade” och sen fick vi hålla oss till höger. Och vi som är motionärer gillar verkligen att se riktigt duktiga löpare älga fram, med lera långt upp på ryggen, även om vi mycket nöjda med vårt eget makligare tempo. Löpningen förenar oss🙂

jamjohalvan_2Det finns egentligen bara en enda sak att klaga på, och det är vädret. Och det kan ju knappast arrangören hjälpa. Men jag hittade en vattentät, fleecefodrad jägarkeps med öronlappar hemma, så jag klarade mig fint i regnet.

Kepsen är verkligen det fulaste jag någonsin sett, men den var jätteskön och fungerade utmärkt som skydd mot regnet. Det värsta med regn är när vattendropparna letar sig igenom hårbotten, och regn i ansiktet gillar jag inte heller. I övrigt bryr jag mig inte så mycket, man blir snabbt varm när man springer.

Min målsättning för löparåret 2014 är att bli en ur-och-skur-löpare, och då kan man lugnt säga att Jämjöhalvan blev en bra start! Stora vattenpölar, lerigt och klafsigt. Men det var bara att springa på.

Jag sprang med min kompis Åsa och jag valde att anpassa mig till hennes tempo. Hon har inte sprungit på ett tag, och det är helt enkelt roligare att springa tillsammans med någon. Jaga tider kan eliten göra. Jag spurtade endast på slutet, och jag är nöjd med min tid 36:51. Åsa kom in på 37:18 – och hon var verkligen nöjd! Hon hade nog räknat med minst 45 min.

jamjohalvan_3Glada efter loppet🙂

I stället för en medalj fick vi alla ett svettband med en liten ficka för nycklar. (Fast barnen fick medalj.) Och jag hade hellre uppskattat en medalj ytterligare till min samling eftersom jag planerar att göra någon form av collage med nummerlappar och medaljer. Å andra sidan förstår jag att eliten absolut inte vill ha medaljer. Så många lopp som de springer så drunknar de väl i medaljer snart.

Efter loppet serverades det mackor och kaffe i skolans matsal och sällan har det smakat så gott🙂 Stort tack Team Blekinge för ett kanonarrangemang! Vi ses nästa år.

jamjohalvan_4Mums med mackor🙂

Kommentera

Etikettmoln

