Just another WordPress.com weblog

Jag har alltid tyckt om att sjunga. I mellanstadiet sjöng jag i kör, och på högstadiet sjöng jag i ”kör” med mina kompisar och idoler. När jag fick barn sjöng jag mycket till och med dem, och det gör jag fortfarande. I bilen gastar jag ikapp med Lillasyster, ibland hellre än bra men det är alltid lika roligt.

Som vuxen har jag länge tänkt att börja sjunga i kör, men ni vet hur det är – tiden räcker inte till. De få gånger jag via barnen hamnat i kyrkan så har jag verkligen passat på. Julkonserter i kyrkan älskar jag – helst om man får sjunga med. Den 7 december ska jag gå på Julgospelkonsert i Heliga Kors kyrka i Ronneby, och det ser jag verkligen fram emot.

Klassisk musik och smäktande ballader, typ Gabriellas sång, kan få mig att rysa av välbehag och jag ler liksom i hela kroppen. Annan musik får det att spritta i kroppen, och visst är det fullt möjligt att ”dansa” sittande? Allra bäst är om man får tillfälle att gunga loss på fläsket ordentligt på dansgolvet, och dansa styrdans, lindance och gammal hederlig tryckare gör jag lika gärna. Bara musiken är bra så får jag feeling.

Min senaste aha-upplevelse var när jag började med yoga och där var sångmantra ett vanligt inslag. Sittande i meditationsställning skulle vi sjunga texter som man inte förstod ett ord av, men känslan var enorm. Att sitta och meditera samtidigt som man lyssnar på vacker musik och sjunger med gav mig en helhetsupplevelse som var helt överväldigande. Snacka om att gå in i yoga-bubblan!

Här följer några citat från sajten http://www.andetag.se :

”Kunskapen om ljud har fascinerat människan i alla tider. Mantras går förbi intellektet och skapar på ett omedvetet plan en direkt kontakt med det undermedvetna/omedvetna. Ordet Mantra är sammansatt av orden man, som betyder ”mind” eller sinne, och trang, som betyder våglängd. Ljud är vibration – något som rör sig. Allting i universum är vibrationer – och på en viss nivå ljud. Detta gäller även tankar och deras vibrationer.

Mantra…
… är ett ljud, vibration som kontrollerar sinnet.
… är nyckeln till din inre vägvisare.
… är ett kodat ljud, med viss bestämd betydelse som tar sig igenom allt brus.
… har större effekt ju mer medveten du blir.

Ett mantra fungerar oavsett om du vet vad det betyder eller ej. Mantras är ett vetenskapligt språk som är relaterat till det högsta inom dig. Genom mantras vibration skapas ett visst rörelsemönster i kroppen, nervsystemet och i sinnet. Detta gör att mantrat hjälper till och balanserar oss.”

För en tid sedan kom en neurologisk forskningsrapport som visar på exakt samma sak. Vetenskapsjournalisten och musikredaktören Minna Lindgren berättade i artikeln http://svenska.yle.fi/artikel/2013/11/01/musik-ar-battre-halsan-idrott att musik är viktigare än idrott för hälsan. Det visar studier som man gjort i Jyväskylä och Helsingfors de senaste 15–20 åren. Där har man nämligen forskat på vad som händer i hjärnan då man spelar eller sjunger.

Enligt Minna Lindgren är hjärnan uppdelad i olika delar som sköter om olika saker – språk, känslor och så vidare. Men musik aktiverar HELA hjärnan. Forskarna som kommit fram till detta vet inte orsaken, men de har kunnat påvisa det med hjälp av modern teknologi.

Musik kan enligt Minna Lindgren hjälpa mot värk, depression, sömnstörningar, och kronisk trötthet. Men det gäller att välja rätt sorts musik. Man ska lyssna på musik som man gillar – pigg musik för att bli pigg, lugn för att bli lugn etc. Vid försök på möss har det visat sig att klassisk musik ger mest mätbara effekter. Vid en studie i USA märkte man att mössen reagerade bäst på Verdis La Triviata, enligt Minna Lindgren.

För egen del har jag bokstavligt talat märkt att det är bra att lyssna på samma musik i samma sammanhang. När jag gick på akupunktur för att motverka stress så lyssnade jag alltid på samma musik. Lite vågskalp, fågelkvitter, klassiska strofer av piano, fiol och flöjt. Samma musik varje vecka, i ungefär ett halvår. Vid ett tillfälle besökte jag en annan vårdinrättning och slog mig ner i ett tomt väntrum. Plötsligt märkte jag hur jag nickade till, helt utan förvarning. Jag hade inte varit ett dugg trött stunden innan. Då märkte jag det. Ur högtalarna strömmade just den musiken som jag alltid lyssnade på under akupunkturen. Helt omedvetet hade musiken fått mig att koppla av så mycket att jag nickade till.

Så nu har jag en spotify-lista som jag kallar Mindfulness och den innehåller fem olika låtar. Två av dessa låtar använder jag till att stretcha nacke, axlar, skuldror och armar, och till två av låtarna djupandas jag innan jag ska sova. Funkar perfekt! Samma låt till samma sak, dag efter dag, kväll efter kväll.

Den femte låten på listan är ett sångmantra som heter Ad Guray Nameh. (Se youtube-film nedan.) Just det sångmantrat ska hjälpa mig att uppnå lycka och harmoni – och tränar jag flitigt så kanske jag lyckas. Men som vanligt är det ingen quick-fix, utan det krävs träning, träning och åter träning.

Kommentera

Etikettmoln

