Just another WordPress.com weblog

På väggen i mitt sovrum har jag en tavla som varje dag ska påminna mig om vad mindfulness handlar om.

Under hösten har jag lagt mycket tid och energi på att börja lära mig mindfulness. Genom Företagshälsan går jag en 14 veckors-kurs och i min mobil har jag en app så att jag kan träna två gånger om dagen, på jobbet och hemma.

Jag har i princip bara skrapat på ytan hittills, men jag tänker efterhand delge er mina aha-upplevelser – och kanske blir ni sugna att själva prova mindfulness.

Det finns många flummiga beskrivningar om vad mindfulness egentligen är. ”Lära sig vara i nuet” brukar man ofta höra. Själv väljer jag att beskriva det som träning för hjärnan för att lära sig fokusera på en sak i taget. Det låter lite mindre flummigt och lite mer vetenskapligt.

För det är faktiskt vetenskapligt prövat att mindfulness-träning av hjärnan påverkar den högra, logiska, hjärnhalvan respektive den vänstra, intuitiva, hjärnhalvan på ett positivt sätt. Träningen leder till att man blir bättre på att fokusera på en sak i taget.

Stor nytta har man givetvis av den förmågan när man ska gå ner i varv och vila eller sova. Just då är det tydligt att skallen är full av tankar, som far som ilskna bålgetingar hit och dit.

Ibland väcker tankarna liv i känslor – oro, ilska, sorg, vanmakt. Adrenalinet rinner till och då blir det svårt, eller i princip omöjligt att somna.

Men lika stor nytta har du på jobbet av att lära dig fokusera på en sak i taget. På just den här arbetsuppgiften, på just detta samtal med den här personen och så vidare. Samma sak hemma, med barnen och din partner, eller med släkt och vänner. Ingenting är väl så obehagligt som att försöka föra ett samtal med en person som inte är mentalt närvarande? Vill du själv vara sådan?

Jag ska skriva om hur jag mindfulness-tränar – hur ofta, hur mycket, och vad jag har lärt mig hittills. Men inte just nu. En viktig del i mindfulness-träningen är nämligen tålamod. En liten bit i taget mot insikt och förändring.

Kommentera

Etikettmoln

