Just another WordPress.com weblog

Förlåt bloggen för att jag näst intill övergett dig. Jag saknar dig verkligen. Jag saknar verkligen skrivandet som tvingar mig att sätta ord på vad jag tycker, tänker och känner. Jag saknar kontakten med mina bloggläsare, era underbart peppande kommentarer och tröstande ord när jag som mest behöver det.

Jag lovar ingenting, men jag tror att jag ska få mer tid framöver att skriva och läsa bloggar, för det är verkligen en del av mitt liv som jag behöver. I självterapeutiskt syfte om inte annat. Kan jag dessutom ge en och annan bloggläsare en aha-upplevelse så är det en underbar bonus.

Som jag tidigare har skrivit så har det varit en krasslig höst, och dessutom en arbetstyngd sådan. Nu ser jag dock ljuset i tunneln – ”snart” blir det lite lättare. Snart ska jag återfå balansen i mitt liv mellan arbete, träning och vila. Men det tar nog ett tag till.

Jag och sambon har beslutat oss för att separera. I torsdags var det två veckor sedan vi började prata om det, och den 1/12 flyttar jag till en trea i Ronneby. Det kom givetvis inte som en blixt från klar himmel för någon av oss. Vi har båda grubblat på var sitt håll i många år, och nu var det dags. Vi hoppade därför helt över ska-vi-göra-det-fasen och fokuserade direkt på hur-gör-vi-på-bästa-sätt-fasen. Vi har pratat mer med varandra de senaste två veckorna än vi har gjort sammanlagt de senaste fem åren.

Vi har total samsyn och är goda vänner, även om det just nu känns både skakigt och sorgligt. Den 17/10 hade vi varit ihop i 24 år, och enda gången jag bott själv var ett år då jag var 21-22 år. Det känns som att hoppa från tians hopptorn, samtidigt som det är spännande och pirrigt. Som att leka mamma-pappa-barn, utan pappa!

Sambon ska bo kvar i huset, och barnen ska bo varannan vecka ”hemma” och i ”nya hemmet”. ”Överlämning” sker på söndagar och då ska vi äta middag ihop alla fyra, i huset eller i lägenheten. Sambon hjälper till och flyttar och tapetserar i Storasysters rum etc. Jul och barnens födelsedagar firar vi gemensamt i huset osv. Min relation till hans föräldrar, hans bror och svägerska, kusiner etc består också. Sannolikt träffas vi inte lika ofta, men det kan bli under andra former. No bad feelings, ingen behöver välja sida, och det finns ingen bov i detta drama. Det blev så här. Jag har dessutom blivit lovad fri datasupport livet ut😉

Värst blir att få Lillasyster att förstå och vänja sig vid de nya rutinerna och jag laddar för fullt mentalt för att berätta för henne. Men eftersom hon har en högst svajjig tidsuppfattning så gör vi det gemensamt först på måndagen samma vecka som jag ska flytta. Lördag 30/11 ska vi flytta sängar, hälften av hennes leksaker/filmer och husgeråd, bara vi fyra. Då får hon bekanta sig med den nya miljön under lugnare former. Söndag 1/12 går stora flyttlasset med alla möbler. Jag har köpt mycket nytt, eller snarare begagnat, svinbilligt på Blocket. Huset kommer att vara i stort sett intakt möblerat även när jag flyttat. Sambon tar över alla lån, och jag börjar betala hyra.

Sorgligt, men spännande som sagt. Förra veckan kändes det 90 procent bra och 10 procent sorgligt. I helgen har vi pratat om varför det blev som det blev, och givetvis beror det mesta på en massa missförstånd. Så idag känns det 60 procent bra och 40 procent sorgligt. Så ska det sannolikt pendla upp och ner i många månader. Första veckan själv ser jag fram emot med skräckblandad förtjusning. Samtidigt som jag så väl behöver egentid så är jag inte van vid det.

Skilsmässostatistiken för föräldrar med handikappade barn är tyvärr extremt dyster. Så om någon av mina bloggläsare befinner sig i en liknande situation så har jag ett konkret råd att komma med – gör inte samma misstag som vi gjort! Prioritera er relation och se till att få tid att prata, prata, prata, och älska🙂

lght

Här ska jag och barnen bo i en trea på 77 kvm från den 1/12. Det är de två fönsterna ovanför entrén och träporten.

Kommentarer till: "Huvudet och livet fullt med en massa annat" (10)

  1. Jag känner igen det där med att försaka bloggen. Känns som om jag inte kommenterat på någon annans blogg på evigheter heller.

    Trist att höra om separationen. Det är alltid trist när det inte funkar. Det är ju inte med den inställningen man går in i en relation. Men skönt att det är ett gemensamt beslut och att det inte är en massa bråk. Du kommer klara dig helskinnad genom detta och snart är det nya livet vardag igen.

    Många kramar till dig, hälsningar Elin

  2. Tråkigt att det blev så, men det låter som ni gör det på ett väldigt bra sätt. Hoppas du mår bra i ert beslut och att det blir bra i ditt nya liv.
    Och du, jag har verkligen saknat dig här i höst.
    Kram
    Helén

  3. Har saknat dig och dina inlägg här på bloggen! Roligt att ”höra” ifrån dig men självklart tråkigt med er separation. Hoppas och tror att du kommer ur detta ännu starkare och att du tillsammans med dina barn kommer hitta er egen vardag snabbt och smidigt.

    Ta hand om dig och hoppas få se fler inlägg framöver när tiden och lusten finns!
    Kram Therese

  4. Som jag har saknat dig och dina blogginlägg!

    Och åh, så ledsen jag blir för er skull. Fint att ni är vänner och verkar ha rett ut allt det praktiska så bra, men det är ju just som du säger så förbannat sorgligt!

    Var rädd om dig. Stor kram om du vill ha den!
    /FF

  5. Kan inte relatera till att flytta isär, har aldrig varit sambo, men förstår att det är ”gott-ont”. Bra och dåligt samtidigt. Däremot kan jag relatera till att inte skriva i bloggen… Jag slutade ju skriva varje dag i vintras när min pappa blev sjuk och jag inte FICK skriva något om det. Allt kretsade ju kring det och det som var kvar var bara meningslöst. När han dog 17/5 fick jag lov att skriva det, men fortfarande har jag inte börjat skriva oftare än en gång i veckan. Jag skulle verkligen behöva kicken och peppet, för viktmässigt går det inte så bra. Borde verkligen… men samtidigt tycker jag att jag inte har så mycket att säga… Kram på dig och hoppas flytten går bra!

Kommentera

Etikettmoln

