Just another WordPress.com weblog

Först var jag sjuk och sen fick jag sjukt mycket att göra, mycket till följd av att jag varit hemma sjuk några dagar. Ibland är det ju så – en ”puckel” på jobbet. Man tänker att det ”blir bättre sen”.

Sen” ska det lugna ner sig, sen ska jag få tid att tänka också. Men det blir ju aldrig så. Om man i stället tänker ”jag gör så mycket jag hinner” och försöker fokusera på det man faktiskt har gjort i stället för att stirra sig blind på allt man inte hunnit göra så känns det faktiskt bättre. Klar blir man aldrig. Hoppet är det sista som överger en människa, men uppfylls aldrig hoppet så känns det hopplöst till slut.

Jag har några strategier för att inte känna mig hopplöst efter:

  1. Välj bort allt som går att välja bort – avboka, flytta fram och stryk i kalendern.
  2. Skriv en lång-lista med allt som ska göras på sikt. Studera listan noga, finns det något ytterligare som kan strykas?
  3. Gör en akut-lista med sådant som måste göras i dag eller i morgon. Stryk efter hand. Skriv nya akut-listor varje dag.
  4. Allt som går snabbare att göra än fem minuter – gör det direkt. På så sätt kan du vaska av en massa saker på en timme eller två.
  5. Begränsa din kontroll av din e-post till några gånger per dag, exempelvis morgon, efter kaffet, innan och efter lunch, efter kaffet och en kvart innan du går hem. Kollar du hela tiden din e-post så blir du avbruten i tanken gång på gång.
  6. Ska du göra ett omfattande jobb så bör du ta ditt pick och pack, sätta dig avskiljt och avsätta tid för att göra det du ska. Utan telefon som kan störa dig.
  7. Låt inte omfattande jobb bli liggande för länge som dåliga samveten. De ligger och skaver och stjäl energi. Avsätt tid direkt på morgonen när du är som piggast. Säg till dig själv ”mellan nio och elva ska jag jobba med just detta”. Känslan när jobbet är gjort är underbar.
  8. Inse att du efter en rejäl ”urladdning” behöver en dag eller två med mindre krävande arbetsuppgifter. Tillåt dig att gå lite på halvfart för att ladda batterierna igen.
  9. Försök att variera arbetsuppgifterna så gott det går, bryt gärna av med något helt annat efter några timmar.
  10. Låt inte jobbet enbart innehålla ”måsten”, du behöver lite lustfyllda uppgifter också.

Kommentarer till: "Sjukt och sjukt mycket att göra" (2)

  1. TACK för dessa utmärkta tips!! Jag är just nu sjukskriven för stress och börjar jobba 50% på torsdag. Dina tips kommer väl till pass!🙂
    Kram, Annie

    • Härligt att höra! Bli nu inte orolig över att det känns aptungt i början. Minns precis hur det var för mig. Jobbade mina 50% och sen sov jag resten av veckan. Hur skulle jag orka jobba mer? Efter några månader orkade jag, och då var det dags att jobba mer! Men det blir bra, eller åtminstone bättre. Lite överkänslig för stress kommer jag alltid att vara. Men du måste tro på att det blir bättre, känn tillit inför det. Oroar du dig blir återgången bara svårare och mer utdragen. Flyt med helt enkelt, acceptera att du mår som du gör, prioritera hårt, och vila mycket. Varje dag!

Kommentera

Etikettmoln

