Just another WordPress.com weblog

Det var många veckor sedan jag sprang senast. Jag är ingen ur-och-skur-löpare. Jag vill inte att det regnar, blåser för mycket, snöar, eller är för kallt. Den senaste sommaren har jag insett att även värme får mig att avstå från löpningen. För halt får det absolut inte heller vara. Förra året sprang jag E N enda gång med dubbar. Helst ska det vara 16-17 grader varmt, uppehåll och inga myggor.

Ni inser väl att antalet tillfällen inte blir så många? Det ska ju dessutom passa med min kalender. Förvisso springer jag även när förutsättningarna inte är optimala – men mer än en gång per vecka max har det inte blivit det senaste halvåret. Många veckor har det inte blivit en enda löprunda – och det är långt ifrån min målsättning att springa två-tre gånger i veckan.

Ett bra sätt är därför att springa i grupp. Sig själv kan man svika utan ett dugg dåligt samvete, men att svika andra är desto svårare.  Det krävs liksom riktigt viktiga anledningar för att göra det – som övertid på jobbet, inbokat möte, feber och magsjuka typ. ”Att man inte känner för det” är ingen viktig anledning att avstå.

Dessutom vet jag – och ni också – ”att man inte känner för det” är en kass anledning för att avstå. För när man väl kommer igång är det S Å skönt, och efteråt är det dubbelskönt. När man känner för träna som minst, så behöver man det som mest.

Det enklaste sättet att springa i grupp är givetvis att bestämma träff med en kompis. Spring ihop och umgås. Prattempo är nämligen ett perfekt löpartempo. Sen kan man lägga till lite styrkeövningar för ben och bål, och lite intensiva intervaller på slutet. Springa ikapp eller springa i backe upp och ner. Skriv in era löparträffar i kalendern – och se till att träffas oavsett hur dagsformen känns!

Ett annat sätt att springa i grupp är att göra det lite mer organiserat. Jag har börjat springa med ett gäng tjejer i Brunnsparken på tisdagar. I går var det sjätte eller sjunde gången som jag sprang tillsammans med dem. I går förmiddag, efter att tre koppar kaffe kickat igång min hjärna, skickade jag ett sms till Wellivate-Anna ”jag kommer i kväll” och jag fick direkt till svar ”kul, du är så välkommen”.

Efterhand som dagen gick och övergick i eftermiddag så tappade jag sugen mer och mer. Trött, hängig, ”har jag inte lite ont i halsen?” Men träningsväskan var packad och medtagen till jobbet, och jag hade lovat Anna att komma – så givetvis åkte jag dit. Och givetvis ångrade jag mig inte – tvärtom! Man ångrar aldrig ett träningspass!

Wellivate-Anna, som leder tisdagsgänget, är en ekorrpigg tjej som bokstavligt talat studsar fram i spåret, samtidigt som hon pratar och pratar och pratar. Bra, för då kan vi andra koncentrera oss på att flåsa🙂 Hon är så noga med att alla ska hänga med och utvecklas utifrån sin egen nivå. Hon ger oss cred när vi är duktiga, och hon ger oss hela tiden tips om hur vi kan utveckla vår löparteknik.

Så med hjälp av tisdagsgänget i Brunnsparken hoppas jag kunna övervintra löpningen på ett bra sätt i år. Är det någon som kan få mig att lufsa fram i snö så är det nog peppmästaren Anna🙂

lopning_130917_1Sist jag sprang med tisdagsgänget i Brunnsparken var vi tolv, och igår var vi sex deltagare (plus Wellivate-Anna som tagit bilden). Så storleken på gruppen varierar, och utifrån det anpassar Anna träningen.

lopning_130917_2Efter uppvärmning och lite backar blev det lite styrkeövningar för lår och vader bland annat. Wellivate-Anna och Anna på bilden sprang Tjejmilen tillsammans med 98 andra tjejer från sydöstra Sverige. Nästa år springer jag också. Jag har redan anmält mig till nästa års Tjejplanet.

lopning_130917_3Efter löpträningen smakade det jättegott med banankaka och mjölk. Tack älskade Storasyster❤

 

 

 

Kommentera

Etikettmoln

