Just another WordPress.com weblog

Bara tanken ”jag kan inte sova” är tillräckligt för att trigga igång alla varningssignaler hos mig. Så är det om man är en person med erfarenhet av sömnstörningar. Det krävs verkligen inte mycket för att trigga igång den nattliga ångesten när man känner sig klarvaken. Och jag vet ju tyvärr att det inte krävs många nätter utan sömn innan hjärnan checkar ut. Utan sömn funkar verkligen ingenting.

I går cyklade jag två mil, och sen sov jag gott i natt. När skallen är trött behöver kroppen jobba, och i sommar ska jag verkligen prioritera motion minst en timme dagligen. Det är också viktigt att göra en sak i taget. Det är så lätt hänt att skallen är någon annanstans än kroppen, man ligger hela tiden ”steget före”. Till slut riskerar man att hamna i ett hamsterhjul som snurrar på allt snabbare.

Sömn är en ickehandling, det är ingen prestation. Men det finns en massa man kan göra för att underlätta:

  • Motionera dagligen, men inte för sent. Då hinner man inte gå ner i varv innan läggdags.
  • Inte dricka kaffe för sent. Själv dricker jag sista koppen vid tretiden.
  • Ta det lugnt med alkohol och inte dricka för mycket eller för ofta, vilket är lätt hänt på sommaren.
  • Ha ungefär samma kvällsrutiner för att förbereda kroppen innan läggdags. Absolut inte ”jobba” in i det sista på kvällen. Mellan kl 20 och 22 behöver jag gå ner i varv, typ bara slökolla på tv.
  • Inte facebooka, blogga, twittra, instagramma för sent. Att av slentrian kolla mobilen i reklampauserna på tv ska jag sluta med. Efter kl 21 ska dator och mobil vila för natten.
  • Läsa en halvtråkig bok en stund innan man ska sova. Den får inte vara för spännande🙂

Kommentarer till: "Sömn är en ickehandling" (1)

  1. Ha en fin sommar! Du har lagt upp en bra plan tycker jag!❤
    Kram Birgitta

Kommentera

Etikettmoln

