Just another WordPress.com weblog

Kolhydrater är bra och viktigt om man tränar mycket. Det är musklernas bränsle. Kolhydrater fyller våra glykogenreserver, dels i levern och dels i musklerna.

Det viktiga är att träna så hårt (hög puls, hög belastning) att reserverna töms. Sen är det fritt fram igen att fylla på reserverna🙂 Om man däremot inte tömmer reserverna lägger sig överskottet i volanger runt midjan istället.

Protein är också viktigt när man tränar. Det behövs för att vi ska bygga muskler.

Pasta är gott, lätt att variera med olika tillbehör, och det är perfekt mat inför träning. Det viktiga är dock att välja rätt pasta. En enkel tumregel är att titta på proteinet i innehållsförteckningen. Pasta som innehåller 12-14 g protein är ett bra val.

Man kan också titta på kolhydrater och fibrer. Kolhydraterna ska vara så lågt som möjligt och fiber så högt som möjligt.

Jag tittade på den pasta jag har hemma.

  • Kungsörnen Idealmakaroner: 11 g protein, 72 g kolhydrater och 3 g fiber.
  • Garant Fusilli tricolore: 12 g protein, 71 g kolhydrater, 3 g fiber.
  • Kungsörnen Prima Fusilli: 13 g protein, 66 g kolhydrater, 6 g fiber.
  • Kungsörnen Cappelli: 14 g protein, 64 g kolhydrater, 7 g fiber.

Vilken tur att Cappelli är min favoritpasta! God och mättande. Jag känner aldrig mersug efter kolhydrater efter att jag har ätit den. Mängden är förstås viktig också – 1 dl okokt pasta per portion är lagom.

Och det är ruskigt intressant att den ljusa Fusilli-pastan är nyttigare än den mörka trefärgade, som SER så nyttig ut.

20130617-205915.jpg

20130617-205941.jpg

20130617-205956.jpg

20130617-210014.jpg

Kommentarer till: "Skillnad på pasta och pasta" (3)

  1. Om man inte vill äta mycket kolhydrater kan man ju kolla efter den mängden, men en annan hälso synpunkt är koktiden. Ju längre koktid desto längre tid tar nedbrytningen i magen och ger ett jämnare blodsocker. Men vi som tränar äter ju ofta bra med protein, så det hjälper till att stabilisera blodsockret, en parantes bara🙂

  2. Långsamma kolhydrater + protein = sund och stark kropp vid träning.
    Jag har svårt att förstå hur man kan leva helt utan kolhydrater. Själv mår jag urkasst utan och blir arg och irriterad. Men det finns ju jättemånga som klarar en diet utan kolhydrater. Kolhydraterna gör mig lugn och harmonisk. Det bästa som finns mot deppighet och ångest. Men det gäller som sagt att välja de bra kolhydraterna.❤

  3. Saknar dina inlägg, mer än jag trodde… Hoppas du har det bra!

Kommentera

Etikettmoln

