Just another WordPress.com weblog

Minus 0,5 kg hos VV

Vågen hos VV visade -0,5 kg igår, den lägsta vikten i vår/sommar. Det går sakta men det går neråt🙂

Sista veckan har varit helt galen, med Sweden rock i torsdags och sen överraskningskalas för 35 pers i söndags. I måndags var jag så slut och samtidigt galet uppvarvad så jag sov ingenting. Inte en timme på hela natten. Inte en enda. Då blir natten lång och ångestriden.

Med mina gamla sömnstörningar i minnet blev jag förstås livrädd. Fick panik bokstavligt talat. Ska det börja nu igen? Ångesten kom i vågor rullande hela natten. Inget är så fysiskt obehagligt som ångest. Det svider, bränner – ja, huden brinner nästan.

Ingen som inte haft sömnstörningar kan fatta hur hemskt det är. Får du inte sova, får inte hjärnan vila, ja då funkar ingenting efter några dagar. Ingenting. Ångesten är ett symtom på att hjärnan är satt i fly-för-livet-läge, och då kan man inte slappna av och sova. Man måste upp, vidare, bort. Att då ligga kvar i sängen och uthärda är ren tortyr. Inte så klokt heller sannolikt, men mitt i natten är man inte så klok.

Då gäller det verkligen att dra i handbromsen och göra allt sakta. Gå, tänka, prata, äta. Sakta, sakta. Intala hjärnan i handling att allt är lugnt. Tankarna gör ju bara ångesten och oron större.

Det var länge sedan jag kände så senast. Men tack och lov känner jag igen signalerna. Fram med kalendern, stryka och prioritera, tagga ner på ambitionerna. Vila och vara snäll mot mig själv.

Samtidigt kan jag till exempel inte välja bort att min mamma kommer till oss onsdag-söndag, och att Storasyster slutar nian på fredag. Så då valde jag bort jobbet i stället, där det är lite lugnare just nu tack och lov. Torsdag-fredag är jag ledig så det blir sista jobbdagen för den här veckan i dag. Och jag väljer bort städningen hemma, och väljer att bjuda på enklare mat utan så mycket jobb, beställer tårta, och så vidare.

Prio ett-saker var i alla fall att cykla 2 mil i måndags kväll och löpträna med Wellivate-tjejerna i går, och gå till VV och väga mig igår. Back to basic, kost och träning.

Biggest Loser-finalerna gjorde mig förstås extra inspirerad. Sjukt bra jobbat av Simon, Emma och José framför allt, men de visade alla enorma förändringar både på utsidan och insidan.

I natt sov jag lite bättre, några timmar åtminstone. Ett problem är att jag svettas kopiöst pga förklimakteriet. Nattlinnet och täcket blir verkligen dyngsurt av svett, och då fryser jag istället. Får vända på täcket flera gg på natten. Några tips där?

Kommentarer till: "Minus 0,5 kg hos VV" (4)

  1. Gud, de nätterna vill jag helst inte minnas. Jag har allt suttit uppe många nätter i mitt liv och skakat och hyperventilerat med ångest så stark den bara kan bli. Det känns som det går el / ström genom ådrorna och man tror att man ska dö. Jag fick faktiskt medicin för det (när jag hade cancer och oron var som värst). Jag hade det så ibland innan också men visste inte att det fanns svaga tabletter som hjälpte mot det. Men det finns det gurselov! Jag hoppas att det blir bättre för dig och att du varvar ner och tar det lugnt. (Har du provat att meditera)? Men som sagt finns det en medicin som egentligen är en allergimedicin men funkar mot ångest som heter Atarax och den är inte beroendeframkallande på något sätt. Jag har dem alltid hemma ifall att jag får ångestattacker. Man sover gott också. De brukar skriva ut den mot sömnproblem och ångest. Jag tror att den måste skrivas ut av läkare. Det var en lättnad att få den. Ångesten gick över snabbt och jag behövde inte äta dem så ofta eftersom att jag snabbt blev ångestfri och kunde sova igen.

    Hoppas att du hade kul på Sweden rock och att Kiss och Europe var kanonbra!

    Kram!

    • Jag har också använt atarax, och de funkar bra. Insomningstabletter funkar också. Men nu vill jag tro att valerina natt några nätter ska räcka för att bryta mönstret. Har redan tagit itu med alla ”orosmoln”, som är gigantiska nattetid, och inget speciellt tynger mig just nu. Jag tror att hjärnan blev overload helt enkelt, och att det triggade ångesten. Just därför är det så viktigt för mig att planera in tid för vila också. Tid för återhämtning och reflektion, inte bara snurra på i ekorrhjulet. Sen är ju känslan ”jag kan inte sova” ångestframkallande i sig också, om man har erfarenhet av sömnstörningar. När jag var utmattningsdeprimerad 2007 sov jag inte på tre veckor. Och jag överdriver inte. Ingenting funkade, allt försvann puts väck. Alla koder, kunde inte stava, läsa, och inte bestämma någonting. Superläskigt!

      • Jag vet precis vad du talar om. Jag blev ”utbränd” för sju år sedan. Jag sov och grät i ett helt år då min man fick ge mig mat vid sängen. Jag sov helt enkelt nästan hela dygnet. Min man fick ta hand om allt i ett helt år. Jag är så tacksam för honom!🙂 Tre veckor låter bra för mig. Själv var jag helt ute i flera år. Ljud och ljus var så störande. Det gick helt enkelt inte att lyssna på någonting som lät eller att se på någonting som lyste . Sen blev jag efter några år bra. Då fick jag bröstcancer. Inte gick det bättre för mig liksom!
        Då rasade allt och blev så mycket värre, tyvärr!❤

      • Fy så hemskt! Vi som är tillfrisknade måste berätta om hur vi mådde för att omgivningen ska få bättre förståelse för hur man ska agera gentemot människor med mental ohälsa. Vi är egentligen de enda som kan komma i närheten av förståelse, och vi måste föra deras talan. Som drabbad är man ensammast i världen, det ligger i sjukdomens natur. PS. Efter tre veckor utan sömn blev jag sjukskriven. Då hade hjärnan checkat ut och ångesten tagit överhand. Vägen tillbaka till bra sömn var mycket längre, och ibland har jag fortfarande återfall som i måndags.

Kommentera

Etikettmoln

