Just another WordPress.com weblog

nyhjarnspokenEn bloggkompis till mig har skrivit en en bok, som är baserad på hennes blogg http://2xlblog.com Boken heter Hur jag besegrade mina hjärnspöken, med underrubriken Från 2XL till stl 38 – för sista gången.

Jag tänker lotta ut ett exemplar av boken till någon av mina bloggläsare. Det enda du behöver göra är att dela med dig av ett ”mantra” som hjälper just dig att hålla fokus på kost och träning.

Maila ditt mantra till pernillaberghe@gmail.com för att vara med i utlottningen av boken. Alla mantran som jag får in kommer jag sedan att publicera här på bloggen, en riktig mantra-boost🙂

Jag har själv två mantran som funkar kanon för mig när latmasken talar:

  • När skallen är trött behöver kroppen jobba.
  • Tänk inte så mycket – gör bara.

Jag är övertygad om att tankens kraft är stark, både negativt och positivt. Tänker man ”jag klarar inte det här” så gör man det sannolikt inte heller. Tänker man istället ”jag kan, jag vill, jag ska” så går det mycket bättre. Det gäller det mesta man ställs inför i livet.

Sen måste man dessutom lära sig att hantera besvikelsen när man inte uppnått det som man hade hoppats på, så att man inte blir nedslagen av motgången och ger upp. Att göra sitt bästa är alltid tillräckligt! Och vet man med sig att man inte har gjort sitt bästa så är det bara att ta nya tag. Igen. Igen. Och igen – tills det funkar.

I boken har Jenny i nutid kommenterat sina blogginlägg under resans gång, och det är tydligt att det är just en resa som pågår. Den yttre resan, att vågen visar minus och att kläderna sitter bättre är förstås bra och viktig, men jag hävdar att den inre resan är viktigast. Det är den inre resan, insikten och mognaden, som gör att vi inte hamnar på ruta ett igen efter ett tag.

Jenny liknar det vid en ”rehabilitering” för att hitta den balans i livet som gör att hon aldrig mer kommer att behöva gå ner i vikt. Totalt gick hon ner 23 kg – och det är en bragd i sig. Den största bragden är dock enligt mig att hon varit normalviktig i över ett år. Att boken, och bloggen, är skriven med mycket humor gör den bara bättre!

Kommentarer till: "Tävling på bloggen – vinn en bok!" (3)

  1. […] pågår fr o m igår två tävlingar där man kan vinna boken, via Pernillas Viktresa och via BLT/Sydöstran. Klicka på länkarna så kan ni vara med och tävla, […]

  2. Jag har en affirmation: ”Jag mår bra av regelbunden träning”!
    Och det stämmer till 100%🙂

  3. ”Det finns inga måsten, bara vilja” hjälper mig mycket. Att tänka att man måste göra saker blir så tråkigt. men att tänka att man vill känns mycket lättare. Tex: jag vill tvätta för då får jag rena kläder, jag vill handla för då får jag mat, jag vill träna för då blir jag stark.
    Kram!

Kommentera

Etikettmoln

