Just another WordPress.com weblog

I löpningen slår jag sällan personliga rekord längre tyvärr. Så jag får glädjas åt framstegen med cykelträningen i stället🙂

Idag hade jag planerat att cykla en runda som jag trodde var 55 km lång. Den var bara 46 km, men det var bra nog och nu känns det i hela kroppen.

Den 18 maj ska jag cykla 60 km på Bräknetrampen, ett lokalt cykellopp. Innan dess ska jag hinna med en runda ytterligare på 46 km, och sen klämmer jag mellanskillnaden upp till 60 km på ren vilja🙂 Man blir säkert peppad av stämningen också.

Jag köpte ju en ny (begagnad) cykel i höstas, och drömmer om att delta i Tjejvättern (100 km). Nu blir det inte av i år eftersom sambon fyller 50 år just den helgen, men till nästa år är jag redo!

Nackdelen med att cykelträna är att det tar lång tid. Två-fyra timmar är mycket tid en ledig dag, när man har tusen andra måsten. En timmes löpning är lättare att klämma in.

Senaste gången jag cyklade i fjol var i september. Och nu var det tredje cykelrundan för mig i vår, och jag tycker att det är så roligt med de tydliga framsteg jag gjort🙂

  • 120910: 20 km (20.9 km/h)
  • 130407: 30 km (14.5 km/h)
  • 130421: 30 km (16.3 km/h)
  • 130501: 46 km (16.9 km/h)

Vet inte alls vilka siffror som är rimliga för en tjock medelålders motionär, men jag är glad och stolt över att jag orkar längre sträckor och cyklar snabbare. (Rundan i september var en helt annan sträckning med mycket mindre backar.)

Och vet ni att jag brände 2278 kcal på cykelrundan idag! Galet bra! Få aktiviteter kan nog jämföra sig med det, just därför att man kan cykla så länge. När jag springer förbränner jag i bästa fall cirka 1000 kcal.

20130501-150941.jpg

Kommentarer till: "Nya personliga rekord på cykel" (3)

  1. tycker det är strongt gjort att du orkar cykla runt med en vanlig cykel (inte en racer) Själv tycker jag det är jobbigt att hoppa på min vanliga när jag skall cykla bara ner i byn här hemma. Är så van vid racern men det är jobbigt med den också när det blåser och backarna är där. Pepp pepp. Och klarar du 46 km så klarar du 60 km och 100 km🙂
    go go go Kram Cee

  2. Det var många kalorier det. Fantastiskt! Själv cyklar jag en del och springer men mest blir det gympass, pt-träning och yoga.

  3. Jag tycker att min cykel är en racer! Jämfört med min oväxlade tanthoj. Nu har jag 34 växlar, fast jag använder bara växel 21-28🙂 Och jag har så smala däck att jag endast kan cykla på asfalt. Vad är skillnaden mellan min cykel och en racer? Tyngden tror jag, min Monark är väldigt tung. Gediget hantverk🙂

    kram, pernilla be

Kommentera

Etikettmoln

