Just another WordPress.com weblog

I fredags handlade jag nya löparskor. Mitt tredje par. Även denna gång Asics. Första gången jag provade ut löparskor blev jag rekommenderad denna sko av försäljaren på Intersport och jag har inte vågat byta märke/modell. Varför chansa?

Jag har inte haft några problem alls, inte ens skoskav. Jag byter till nya i ungefär samma modell varje vår och sen springer jag vidare. Nu när det var dags att byta skor märkte jag framför allt att trampdynorna tog stryk, de ömmade i flera dagar efter varje löprunda.

Cirka 100 mil klarar en löparsko, men jag räknar inte mil utan byter varje vår för enkelhetens skull.

Första gången köpte jag modellen GT-2160 för 1600 kr, plus formpressade inlägg för 600 kr. I fjol köpte jag modellen Gel-1160 för cirka 800 kr från en sajt i England. Använde samma inlägg i dessa skor.

I fredags köpte jag modellen Gel-1170 för 799 kr på kampanj hos Intersport. Funderar på att köpa nya formgjutna inlägg, men tills vidare använder jag de gamla. De känns fortfarande stabila och bra.

Jag frågade säljaren om priset på löparskor har gått ner, och han sa att de gått ner i pris med några hundralappar det senaste året. De jag köpte i fredags kostar 1200 kr till fullpris, jämfört med 1600 kr för två år sedan för ungefär samma modell.

Vilken löparsko man behöver är väldigt olika. Jag är plattfot och behöver mycket stöd i hålfoten. Får jag inte det blir senorna i hålfoten fram till hälen inflammerade, och då får jag hälsporre. (Vilket jag hade innan jag köpte mina Asics och formgjutna inlägg.) Jag är också tung och behöver därför mycket dämpning i sulorna. Många kilo blir det på varje steg!

Jag kan verkligen rekommendera er att köpa löparskor på Intersport. Om man provspringer på löpband och låter dem ”spegla” fötterna för att se om man pronerar, supinerar eller har ett neutralt löpsteg så kan de rekommendera en sko, och väljer man dessa får man 30 dagars garanti. Det gjorde jag första gången. Då hittade jag ”min” sko och nu håller jag fast vid den. Är inte sugen alls på att experimentera med ”barfotaskor” och dyligt.

Pronera betyder att man avslutar löpsteget på insidan av foten. Supinerar att man avslutar steget på utsidan, och neutralt att man gör ingendera. Olika skor är bra för olika löpsteg.

Den nya skon Adidas Boost var jag dock lite sugen på, men jag fegade och valde Asics igen. Boost ska annars ha en helt ny sviktande sula, som om man studsar fram. Det pågår hela tiden forskning på detta område och varje år kommer nya skor ut på marknaden. I fjol var det många barfotaskor som lanserades, men de är inte lika exploaterade i år.

Eftersom jag har stora fötter behöver jag st 43,5 i löparskor så jag får ta en herrmodell. En typisk ”gubbsko” i vitt med blå och svarta ränder blev det i år. Mina första Asics var röda, mycket roligare🙂 Men jag väljer inte sko efter utseende, jag väljer det mina fötter behöver. Kanske piggar jag upp dem med gröna skosnören🙂

Det är också viktigt att man har gott om plats för tårna. I vanliga skor har jag st 42, men i löparskor väljer jag 43,5. När man springer plattas foten ut och sväller av värmen. Då kan det bli trångt framtill i skorna och ”blåtår” är ett faktum. Så 1,5 cm ”luft” framtill är bra. Och sen håller man fast foten i skon med att snöra ordentligt, då glider den inte framåt.

Och dagens runda på 7,8 km gick tre minuter snabbare än samma runda för en vecka sedan🙂 Bäst är dock att jag inte har ont i trampdynorna!

Här kan ni läsa mer om hur man ska tänka när man väljer skor: http://www.sportamore.se/blog/?p=99

20130427-224854.jpg

Kommentarer till: "Tredje säsongen som löparblåbär" (4)

  1. Dags för mig att köpa nya skor också. Även jag har Asics. Tycker de är lite bredare och känns bra på mina fötter.

  2. Perfekt att piffa till med färgglada skosnören!

  3. Jag har inte kommit mig för att köpa nya ännu. Så det är till Intersport jag ska. Tack för tipset.

  4. Tips!! Lägg i Barefootsciences inläggsula så kan man i princip ha vilka skor man vill och trivs bäst med. Skulle inte kunna vara utan dem.

Kommentera

Etikettmoln

