Just another WordPress.com weblog

Tillbaka online igen

En vecka offline är över. Inget Facebook, Twitter, instagram, eller läsa/skriva bloggar. Det gick lättare än jag trott, det var lite ovant i början bara.

Orsaken till att jag gjorde det var att jag anser att allt detta, och även spel som ruzzle, wordfeud etc kan vara beroendeframkallande. På samma sätt som datorspel, tv-spel, poker, spel på hästar. Enda skillnaden är att du inte förlorar några pengar, men tid är faktiskt också pengar.

Vissa av oss är sårbara för missbruk i alla former. Mat, godis, alkohol och spel. Allt kan leda oss in i missbruk, som gör att vi gör eller inte gör vissa saker, att vi överutnyttjar, och/eller undviker. Detta leder till ångest.

Online händer alltid någonting. Det finns alltid någon som bekräftar dig, eller någon kunskap/underhållning att ta del av. En timme blir lätt två eller tre, och toleransen ökar hela tiden.

Det är ett tidsfördriv som lätt drar iväg, och i värsta fall leder det till att andra relationer tar stryk. Familjen blir lidande.

Enda sättet att veta om man missbrukar är att avstå. Så det gjorde jag en vecka. Få av mina online-vänner var beredda att göra detsamma. De förstod inte vitsen, men vitsen var just att avstå för att se hur kraftig abstinensen blev.

Och den blev inte så stark, det kändes mest bara ovant i början. Jag plockade bort alla appar i mobilen för att inte frestas, och jag fick massor av tid till annat. Framför allt för att göra en sak i taget. Prata med barnen, titta på tv, läsa en bok eller tidning, gå och lägga mig tidigt etc.

I korthet lärde jag mig detta:

1) Det var inga problem att avstå. Skönt.
2) Jag fick mycket tid över till annat.
3) Jag saknade mina online-vänner. Ni är en viktig del av mitt liv. Relationer som jag inte vill avstå från. Relationer som känns lika viktiga och äkta som många IRL-relationer.
4) Vissa restriktioner är nog viktigt, så att online-livet inte tar över. Så jag kommer nog inte vara lika aktiv online framöver. Nu vet jag att det går alldeles utmärkt!

Kommentera

Etikettmoln

