Just another WordPress.com weblog

Varje vecka planerar jag träningen för kommande vecka. Jag har lärt mig att det blir aldrig ”tid över”. Och eftersom jag vill prioritera träningen så måste jag planera in tid för det. Alla planerade träningspass skrivs in i kalendern, tillsammans med allt annat viktigt som ska göras.

Att göra en utvärdering av träningen är minst lika viktigt. Har jag planerat in fem träningstillfällen så måste jag kanske skippa två av olika anledningar, och det är helt okej. Viktigare saker händer akut. Men om jag ser ett mönster, det vill säga att vissa pass aldrig blir av, så gäller det att fundera över varför det blir så. Är schemat för tajt, är tiden helt fel, är det fel aktivitet, kolliderar det med något annat? Och framför allt – går det att lösa på annat sätt?

Det är ju rätt meningslöst att planera in löpning i ottan måndag-fredag om man aldrig orkar upp när klockan ringer. Då är det kanske bättre att planera in lunchträning eller träna direkt efter jobbet. Vi är alla olika som individer, och ibland är motståndet värre än värst, och ibland känns det plättlätt att komma iväg och träna. Själv är jag till exempel ingen morgontränare, och jag kan inte träna för sent på kvällen för då hinner jag inte gå ner i varv innan läggdags.

När man ändå håller på och utvärderar är det roligt att se om man förbättrat sin tid på en viss distans jämfört med tidigare. Från den ena gången till den andra är det kanske ingen skillnad, men tittar man bakåt några månader är kanske skillnaden jättestor. Jag sparar all min träning i en app, och då har jag distanser och tider sparade för att jämföra med.

När man springer kan man inte jämföra två olika rundor, även om distansen är densamma. Om jag springer 7 km i Västra Mark är det absolut inte likvärdigt med när jag springer samma distans hemma på Möljerydsvägen. Underlag och hur backigt det är påverkar tiden jättemycket. Med appens hjälp kan jag jämföra samma runda med några veckors mellanrum. (Jag använder appen Endomondo, men det finns en massa olika träningsappar.)

Och sen är det viktigt att planera in tid för vila också. Det är under vilan som kroppen växer sig starkare.

Kommentarer till: "Planera och utvärdera träningen" (1)

  1. Verkligen kloka tankar! Analys, utvärdering och omplanering känns så vettigt.

Kommentera

Etikettmoln

