Just another WordPress.com weblog

Kosttillskott: D-vitamin

kosttillskottJag kan inte rekommendera någon att äta kosttillskott. Jag kan bara rekommendera att man är öppen för ny forskning och studier.

Jag äter fem kosttillskott dagligen: Magnesium, D-vitamin, C-vitamin, B-vitamin och Omega 3. Jag ska i ett antal blogginlägg berätta varför jag valt att äta just dessa fem kosttillskott.

I dag skriver jag om D-vitamin. (4/4: Magnesium)

D-vitamin bildas i kroppen när vi vistas i solen, men tyvärr är solen endast tillräckligt stark mitt på dagen för att bilda D-vitamin. Om man vistas i stark sol 15-30 minuter med mycket bar hud, utan solskydd, så bildas tillräckligt med D-vitamin för att täcka behovet flera dagar framåt.

Men det som bildas räcker inte till nästa sommar om man inte åker utomlands flera gånger under vinterhalvåret, och efter förra årets dåliga sommar har svenska folket garanterat lägre nivåer av D-vitamin än någonsin.

D-vitamin påverkar framför allt hur man mår. Personer med högre halt av D-vitamin i blodet har mindre depressiva symtom. I en studie gav man tillskott av D-vitamin i en vecka och då minskade de depressiva symtomen ytterligare. Kontrollgruppen som fick placebo förbättrades inte alls. Det finns andra studier som visat att tillskott av D-vitamin som engångsdos ger större effekt mot vinterdepression än ljusterapi.

Enligt forskning som gjorts misstänks brist på D-vitamin kunna leda till en mängd sjukdomar – infektioner, depression, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, värk/fibromyalgi och övervikt. Mycket återstår att bevisa, men det kan inte skada någon att prova tillskott av D-vitamin.

Studier som gjorts visar dessutom att D-vitamintillskott minskar risken för cancer, och just nu pågår det större studier för att visa på sambandet ännu tydligare. Andra studier visar att D-vitamintillskott kan motverka övervikt, och forskarna försöker dessutom kartlägga sambandet mellan D-vitamin och astma, pollenallergi, eksem, MS, förkylningar och andra typiska infektioner som kommer under vinterhalvåret.

D-vitamin påverkar även skelettet, och det är därför bebisar får AD-droppar (A + D-vitamin). Tillskott kan därför vara bra för att motverka benskörhet på ålderns höst. Då samverkar dessutom D-vitamin med magnesium, som är ansvarigt för att omvandla D-vitamin till den aktiva formen som gör att kalcium kan absorberas i skelettet.

Brist på D-vitamin är vanligt hos svenskarna. Nyare undersökningar visar att 82 procent av alla ungdomar i Norrbotten har D-vitaminbrist på vintern, och hela 62 procent av åttaåringar i Göteborgstrakten visade sig ha brist.

Livsmedelsverket rekommenderar 400 E  av D-vitamin per dag för att undvika brist, men rekommendationen är föråldrad och Livsmedelsverket planerar därför att höja den rekommenderade nivån till det dubbla.

Nyligen gjord forskning visar dock att den rekommenderade nivån av D-vitamintillskott snarare bör vara 2.000-5.000 E dagligen för vuxna, och 1.000 E per dag för barn under 10 år. På vissa tabletter skrivs mängden i mikrogram (µg). (1 µg = 40 E.) Så 2.000 E motsvarar 50 µg.

Det är i princip omöjligt att få i sig för mycket D-vitamin. Kända rapporterade fall av D-vitaminförgiftning har tagit minst 30.000 E dagligen.

Andra sätt att få i sig D-vitamin:

  • Fet fisk. 350 gram per dag motsvarar dagsbehovet.
  • Ägg. 35 ägg per dag motsvarar dagsbehovet.

Det bästa sättet är förstås att kombinera stark sol, fet fisk, ägg och D-vitamintillskott.

Källa: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/

PS: Jag har skrivit om D-vitamin innan ifall ni känner igen delar av texten. Men det är mina egna ord, både då och denna gång. Då hade jag köpt D-vitamintabletter på apoteket som innehöll 7,5 µg. Det behövdes således 6–7 tabletter per dag för att uppnå 2.000 E per dag. Nu har jag hittat en kapsel som innehåller dagsbehovet 50  µg (2.000 E). På samma ställe hittade jag magnesium-kapslar. (Minns inte var jag köpte dem, men det var online. Googla på Holistic D-vitamin.)

nydvitamin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: