Just another WordPress.com weblog

Kosttillskott: Magnesium

20130403-231118.jpgMin sambo brukar säga att man behöver inte kosttillskott om man äter varierad kost. Men hur många gör det varje dag? Det han säger stämmer i princip, och i teorin. I praktiken gnäller han ofta över att han är sjuk. Huvudvärk, ryggvärk, muskelvärk, småförkyld, ständigt trött.

Själv är jag pigg och frisk för det mesta. De få gånger som jag är sjuk gnäller jag massor, men det beror på att jag inte är van vid att vara sjuk.

Jag kan inte rekommendera någon att äta kosttillskott. Jag kan bara rekommendera att man är öppen för nya rön, läser på, och tar ställning själv. Jag äter fem kosttillskott dagligen: Magnesium, D-vitamin, C-vitamin, B-vitamin och Omega 3. Jag ska i ett antal blogginlägg berätta varför jag valt att äta just dessa fem kosttillskott.

En viktig sak i sammanhanget är att jag vet att jag har lågt kroppseget serotonin (ärftlig faktor), vilket påverkar sinnesstämningen. Jag har anlag för årtidsbunden depression, plus att jag har varit utmattningsdeprimerad våren 2007, med två kortare återfall 2009 och 2010. I flera år åt jag SSRI-medicin för detta, som bland annat gav viktökning som biverkning. I stället för att äta serotoninhöjande medicin (SSRI) så försöker jag komma tillrätta med den kemiska obalansen i hjärnan med hjälp av att äta rätt kost – och använda kosttillskott.

Först ut MAGNESIUM. Det är ett mineral som finns naturligt i jorden. När djuren äter grödorna som växer i jorden, och vi sen äter djuren, eller om vi äter grödorna själva, så får vi i oss magnesium. Dricksvatten som filtreras genom jorden är ett annat sätt att få i sig magnesium.

Magnesium är viktig för många kroppsfunktioner, och brist på magnesium är så intimt involverad med sjuklighet att man talar om ”magnesiummiraklet” på grund av dess förmåga att bota eller lindra sjukdomar. Magnesium står för ”gnistan” som tänder alla funktioner i kroppen som skapar energi och transporterar den vidare i kroppen – och för bildandet av proteiner (= muskler).

Magnesium är livsviktigt för både djur och växter eftersom det påverkar praktiskt taget alla aspekter i allt levande. Varenda cell i kroppen kräver rätt mängd magnesium för att fungera. Starka ben och tänder, balanserad hormonnivå, ett fungerande nerv- och hjärt-kärlsystemet, välfungerande avgiftningsfunktion, och mycket mer är beroende av magnesium.

De två organ i kroppen som har den högsta koncentrationen av magnesium är hjärnan och hjärtat. Dessa kan vara särskilt sårbara för magnesiumbrist. Psykisk och fysisk stress förbrukar magnesium snabbt. Nervsystemet är beroende av tillräckligt med magnesium för dess lugnande effekter, inklusive rofylld sömn. (Djur som sover vintertid har mycket höga halter av magnesium.)

Magnesiumbrist påskyndar en ond cirkel och förstärker effekterna av kronisk stress, vilket leder till mer ångest, irritabilitet, trötthet och sömnlöshet. Depression är relaterad till stress, liksom magnesiumbrist. Serotonin (må-bra-hormonet) kräver magnesium för sin känsliga balans i hjärnan.

En annan sak som påverkar magnesiumet negativt är svettningar. Om man svettas mycket på grund av ansträngning vid träning förlorar man mycket magnesium. Samma sak gäller om man som kvinna svettas mycket under klimakteriet. (Vilket jag gör M A S S O R nattetid trots att jag bara är 43 år!)

Problemet är att jorden där grödorna växer blir allt mer utarmad, och innehåller allt mindre magnesium. Faktum är att magnesium är det mineral som är mest utarmat i nutida jordbruk. Det beror på användandet av kväve, fosfor och kalium i jordbruket – vilket är antagonister (= motverkar) till magnesium.

Ett annat problem är att all form av processning förstör magnesiumet. Det mesta finns i skalet på grödorna, och äter du enbart processat vetemjöl så får du inte i dig tillräckligt. Kokar du grönsakerna, eller ugnsrostar dem, så förstörs också magnesiumet. Transporter, frysning, och långvarig lagring medverkar också till att magnesiumet förstörs.

Många läkemedel medför dessutom till att magnesium försvinner via urinen, bland annat p-piller, insulin, och antibiotika.

Så mycket som 60-65 procent av kroppens magnesium finns i tänder och skelett. Magnesium samverkar med kalcium. Faktum är att kalcium inte kan absorberas på rätt sätt om det inte finns tillräckligt med magnesium. Finns det inte tillräckligt med magnesium så kan i stället kalciumet ställa till med skada och lägga sig som beläggningar i kroppens ”mjukdelar”, till exempel blodkärl, lever, tarmar, njurar, urinblåsa. Det kan leda till njursten och urinvägsinfektion på äldre bland annat. Forskare utreder dessutom ifall kalcium kan vara en möjlig orsak till Alzheimer och Parkinson.

Och mängden kalcium är egentligen inte problemet, utan det är bristen på magnesium som är problemet. Finns det tillräckligt med magnesium så hamnar kalciumet där det hör hemma – i tänder och skelett.

I en liten stad i Texas (Deaf Smith County) konstaterade ortopeden Dr Barnett redan 1952 att de gamla i området läkte benbrott ovanligt snabbt, och att de hade ovanligt god tandhälsa. Han konstaterade att invånarna hade fem gånger högre magnesiumnivå i blodet jämfört med någon som var bosatt i Dallas. Men nivån av kalcium och fluor var likvärdig.

Hans egna slutsatser: ”En av de viktigaste aspekterna av sjukdomen osteoporos (= benskörhet) har nästan helt förbisetts. Denna aspekt är den roll som magnesium spelar.” Och varför var det så i Deaf Smith County? Jo, jorden i området hade höga nivåer av magnesium, och därmed också grödor och dricksvatten.

För över femtio år sedan testade dessutom Dr Barnett magnesiumnivåerna hos femtusen människor och fann att sextio procent av dem hade magnesiumbrist. Hur många fler av befolkningen har magnesiumbrist i dag med alla de påspädda negativa faktorer som tillkommit?

Följande innehåller mycket magnesium: Nässlor, våtarv, brunalg, ekologiska gröna bladgrönsaker, nötter, frön, samt äkta oraffinerat havssalt.

Källa: Annika Dalquists blogg: En artikel från Weston A. Price Foundation, som översattes år 2011 av Margareta Lundström.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: