Just another WordPress.com weblog

Upp som en sol och ner som en pannkaka. Nja, riktigt så illa är det inte. Helgen i Stockholm bjöd visserligen på en massa god mat – kvällsmat på Max och buffé på Mongolian BBQ bland annat – men också på en massa promenader. Jag tycker inte om att åka tunnelbana, så jag tog mig fram till fots hela helgen. Förutom flygbussen från och till Bromma förstås🙂

Från Cityterminalen var det 2,5 km till det ställe där jag skulle bo, längst upp på Södermalm. Inklusive flera hundra trappsteg *pust*. Jag knatade Cityterminalen-Vasagatan-Gamla stan-Slussen-Södermalm tur och retur, och lite till i fredags. Totalt fick jag ihop 7,5 km bara i fredags. På lördagen blev det ”bara” 5 km, och på söndagen ungefär lika mycket.

stockholm1

Jag bodde på Mosebacke Hostel, ett ställe som jag verkligen kan rekommendera. Rummet var visserligen modell större klädkammare i källaren, utan fönster och toa/badrum i korridoren, men det var billigt – 1190 kronor för två nätter. Och det var fräscht och fint, både rum och toa/badrum. Frukostmatsalen och frukosten var också helt okej.

I lördags var det årsmöte för föreningen Hypophysis på Hotel Frey hela dagen. Vår yngsta dotter har medfödd otillräcklig hypofysfunktion och äter flera gånger dagligen olika mediciner/hormoner. Hypophysis är en patientförening som samlar människor med olika hormonella diagnoser, både barn och vuxna. Jag har varit engagerad i föreningen sen år 2000, som sekreterare och ordförande, men för ett år sedan slutade jag i styrelsen med buller och bång efter en konflikt.

Efter lördagens årsmöte är jag tillbaka i styrelsen igen som sekreterare, och det känns bra. Konflikten består delvis, men det är andra som har den bollen så jag slipper ta del i den. Jag ligger lågt och bidrar med det jag vill och kan göra. Allt som rör text och layout ligger mig varmt om hjärtat, och genom mitt jobb har jag ju mycket erfarenhet av det. Medlemstidningen och hemsidan ska jag bland annat ta ansvar för.

Jag ska också vara kontaktperson för barn och ungdomar med hormonella diagnoser. Jag har så mycket erfarenhet att dela med mig av, och okunskapen är så stor om hormonella sjukdomar inom sjukvården tyvärr.

stockholm2

På söndagen besökte jag Fotografiska museet, en mycket trevlig upplevelse. Sen knatade jag runt på stan tills flygbussen tog mig till Bromma kl 15 och flyget gick kl 16.15. Kl 17.30 var jag hemma i Backaryd, Blekinge, igen. Flyg är verkligen ett optimalt sätt att ta sig till Stockholm – jag väljer alltid att flyga till Stockholm.

Mindre roligt med just flyg är att jag brukar bli väldigt förkyld när jag flyger. Har jag en förkylning på lut så blommar den liksom ut när jag flyger. Vet inte om det beror på ventilationen eller trycket, men något beror det på. Tre av fyra gånger som jag flyger till Stockholm blir jag genomförkyld. Kände mig lite krasslig redan när jag kom till Stockholm, och än värre blev det när jag kom hem. Halsont, hosta, svid i näsan, värk i öronen och feber.

Tre dagar har jag tillbringat i sängen, och därför blev det ingen vägning hos VV i går. Det får vänta till nästa tisdag. Vågen visar garanterat plus på fredag, men jag har inte bråttom. Jag ska samla alla bra dagar som smultron på ett grässtrå, och till slut så når jag målet.

Helgen var inga bra matdagar, men så är det ibland. Och det är svårt att sköta maten när man är sjuk och knappt orkar gå uppför trappan, än mindre planera, mäta, väga och fylla i VV-appen. Och motion blir det ju ingen förstås när man är sjuk. All energi går åt till att läka kroppen.

Sen att jag har en kropp som reagerar direkt *pangbom* på alla typer av snabba kolhydrater och överätning med att plussa på 3-4 kg från en dag till en annan är orättvist, men så är det. Det är ju inte fettvikt, utan det är ju att kolhydraterna binder vätska, så några dåliga dagar gör ingen skillnad i längden. Bara man släpper allt-eller-inget-tänket och tar sig upp på banan igen så snabbt som möjligt.

Jag har saknat träningen massor, och jag smygstartar med yoga i kväll.

Kommentarer till: "Stockholmsresa och genomförkyld" (4)

  1. Bra gått!!! Krya på dig … KRAM

  2. Vad bra att du kan bidra med din kunskap och erfarenhet i föreningen och att du kan släppa konflikten och låta andra ta hand om den😉
    Hoppas du tar det lugnt nu så att förkylningen får läka ut innan du drar igång för fullt igen.

  3. Hur går det för dig? Har du motat bort förkylningen?

  4. Hej!
    Hoppas du kommer springa tjejmilen!
    Ser fram i mot att folks dej!😉
    Blogg under nyheter!

    Ha en fin resa i Stockholm!

    Ha det gott glad påsk
    Annette

Kommentera

Etikettmoln

