Just another WordPress.com weblog

20130303-213145.jpg

Hemlagad musli är det enda i matväg som jag kan skryta med den här veckan. Gjorde först en sats i lördags morse, men den brände jag. Sista minuterna kan det gå undan. Det var snudd på att brandvarnaren skulle börja tjuta med tanke på all den röken! I eftermiddag gjorde jag en ny sats, och det funkade bättre.

Jag gjorde så här: Blandade 1 dl vardera av solrosfrön, hela linfrön, pumpakärnor, havregryn och hackade valnötter med 0,5 dl flytande honung. Bredde ut på bakplåtspapper och ugnsrostade i 175 grader i 20 min. (Speka runt lite med en gaffel efter halva tiden.) Servera till naturell yoghurt och tillsätt eventuellt något av detta: bär, färsk frukt, russin, torkade aprikoser. Jag har blåbär på bilden ovan.

Nästa gång tar jag nog 1 dl flytande honung. Med propoints-kalkylatorn räknade jag ut att 0,5 dl musli ”kostar” 3,75 propoints. Och det blir 20 portioner på en sådan här sats. Så det borde funka med 1 dl flytande honung utan att det passerar 4 propoints. Får göra en ny uträkning.

Med propoints-kalkylatorn har jag också räknat ut att min hemlagade proteinshake kostar 8 propoints, det vill säga som en modest måltid. Proteinshaken har varit min räddning i veckan när jag inte hunnit laga mat. Men den här veckan ska det bli bättre! En dag i taget!

Jag har också slarvat med att fylla i checklistan. Aja, baja. Det känns så svårt när man inte själv bestämmer till 100 procent vad man ska äta. Men jag ska skärpa mig. Basta. Planering/checklista är helt nödvändigt för att jag ska få resultat. Jag tänker på liknelsen att viktminskning är som att köra bil från Haparanda till Ystad. Det tar onödigt lång tid om man ska köra några mil tillbaka då och då. Raka spåret i halvsnabb takt är det bästa!

Kommentera

Etikettmoln

