Just another WordPress.com weblog

kassler

I dag har jag verkligen varit noga med väga, mäta, räkna. Eller vägt har jag inte gjort förresten, utan mätt och räknat.

578 g kassler i 6 delar blir 96 g, vilket motsvarar ungefär 3 skivor á 30 g och 2 propoints när den är stekt. 1 dl fullkornspasta kostar 3 propoints, liksom 2 msk dressing (24%). 100 g kallrökt lax motsvarar 4 skivor á 25 g och 6 propoints. Och så vidare.

Eftersom de andra i familjen redan hade ätit när jag kom hem efter sju fick jag över fem portioner kassler och pasta till lunch och middag senare i veckan. Perfekt! Jag äter gärna samma mat flera dagar i rad, det gör mig ingenting. I morgon blir det till exempel exakt samma mat som i dag. Först på fredag ska jag laga något nytt.

Jag är väldigt noga nu i början, för jag måste få en känsla för storleken på portionerna. Mitt problem är ju att jag äter för mycket.

I dag har jag fått ovanligt mycket gjort på jobbet. Så jag firar med ett glas vin, vilket kostar 5 propoints. 2 dl, noga uppmätt 🙂 Och morgondagens mat är ifylld i appen.

Kommentarer till: "Väga, mäta, räkna propoints" (1)

  1. Hejja Pernilla! Och tusen tack igen för idéer kring Boken 🙂

Kommentera

Etikettmoln

