Just another WordPress.com weblog

Den 7 september springer jag Tjejmilen för första gången. Vi är ett 50-tal tjejer från Blekinge som reser till Stockholm, och vi betalar ett paketpris för Tjejplanet och då ingår träning och föreläsningar under våren/sommaren, resa, hotell och startavgift. Ett 40-tal tjejer från Kalmarhållet ansluter, så vi blir ett stort gäng från sydöstra Sverige.

I går kväll var det dags för den första gemensamma träningen på Blekinge Health Arena, Rosenholm. Vi var ett 30-tal och vi delades upp i två grupper. Den ena gruppen, där jag ingick, fick börja med 30 min stabilitetsträning medan den andra gruppen sprang utomhus. Sen bytte vi.

En kiropraktor som heter Ninni höll i stabilitetsträningen och hon visade oss åtta olika stationer med övningar. Syftet med alla övningar är att stärka de småmuskler som finns inuti kroppen, så att vi inte riskerar att skada oss när vi springer. Att springa är väldigt stötigt och nedbrytande för musklerna och man kan få problem med knän, rygg, höfter och vrister, men också nacke och skuldror om man inte är stärkt inifrån och ut.

Stabilitetsträning kallas också för core och funktionell träning. Några av övningarna ser ni på bilderna nedan. (Ursäkta den dåliga skärpan.)

core1

core2

Efter stabilitetsträningen var det dags för min grupp att springa. På med underställ, mössa, vantar och reflexväst – och ut och springa i minus 5 grader. Jag var I N T E taggad innan. (Jag är en fryskyckling och är livrädd att halka och bryta armar och ben. Glömde broddarna hemma också, och jag har faktiskt inte provat dem alls än.) Jag hade I N T E gjort det på egen hand, men nu gjorde jag det. Där ser man hur mycket gruppen betyder 🙂

Efter någon km uppvärmning gjorde vi olika löpträningsövningar: Indianhopp, springa i sidled, utfall, höga knä, fot-mot-rumpa, och några olika tempohöjningar. Sen avslutade vi med någon km där vi skulle växla mellan olika tempon, först behagligt och sen lite jobbigt. De andra var betydligt vanare löpare än jag, så de pep iväg jättesnabbt. Men man ska utgå från sin egen nivå, och jag är nöjd med att jag orkade höja tempot då och då.

Benen känns verkligen jättestarka, men flåset begränsar mig. Och när syret inte räcker till kommer mjölksyran i hela kroppen. Det pirrar och sticker i armar och bål, och det är ju en indikation på att jag inte syresätter mig tillräckligt bra. Kroppen måste vänja sig efterhand, och det finns inga genvägar. Det är bara att utöka sträcka och höja hastigheten sakta men säkert hela tiden. Tangera sina gränser, röra sig utanför komfortzonen.

Det är inte farligt att bli kräktrött. Tvärtom är det en indikation på att man jobbat på bra. Och nöjhetskänslan efteråt är enorm 🙂 Till helgen springer jag på hemmaplan – med broddar!

Kommentarer till: "Första träningen med Tjejplanet-tjejerna" (1)

  1. Det där låter verkligen härligt. Önskar att jag bodde där nere…. lite förlångt från Östergötland att komma ner och träna med er 🙂

Kommentera

Etikettmoln

