Just another WordPress.com weblog

I går blev jag riktigt svettig och flåsig på yogan, och i dag har jag träningsvärk. Det är ingen baggis med yoga kan jag säga. Framför allt är det uthålligheten som sätts på prov. Mentalt och fysiskt samtidigt – och tankens kraft är stark!

Det var i går 13:e gången som jag utövade yoga och jag känner verkligen stor skillnad, mest mentalt men också fysiskt. Jag orkar utan problem sitta med benen i skräddarställning och rak rygg (lätt meditationsställning) en bra stund. Den korta vilan mellan övningarna utnyttjar jag till hundra procent, och koncentrerar på andningen. Den långa vilan efter passet är underbar, liksom meditationen efter det. Jag försvinner verkligen in i mig själv och skallen är nollställd på tankar.

Sångmeditation är verkligen en häftig upplevelse. Man andas naturligt när man sjunger, man fokuserar på sången och glömmer bort kroppen. Fråga mig inte hur det går till, men det funkar faktiskt!

Att stressa till yogan är inte bra. Så jag går dit i god tid för att kunna ligga raklång och gå ner i varv innan passet börjar, som en förberedelse för att kunna utnyttja passet maximalt. Rusar man in med andan i halsen tar det en stund innan man är på plats både fysiskt och mentalt. Yoga är här och nu. Man hamnar i en yogabubbla där inget utifrån kan påverka.

Jag märker att det ibland kommer tankar om jobbet flygande, men de motar jag bort lite försiktigt. ”Nu tänkte jag på jobbet, men det får vänta till senare.”  Och det funkar, efter ett tag försvinner jobbtankarna. Vissa pass kan det dröja ända till den långa vilan, men vissa pass släpper jag jobbtankarna nästan direkt.

Att stressa från yogan känns om möjligt ännu sämre. Jag förstår inte att man kan gå ”all in” under yogaövningarna och sedan rusa iväg till bussen och skippa den långa vilan och meditationen. Yoga är inte bara övningar, det är helheten. Den långa vilan och meditationen är lika viktig som rörelserna, tycker jag.

Min yogalärare Rose-Marie Sandin fyller 65 år i dagarna, vilket vi uppmärksammar i BLT i dag. Hon är smidig och stark, och har den mest behagliga röst jag upplevt. Hon lever som hon lär, och hon brinner för att sprida sitt budskap till fler. Och hon lyckas bra med det 🙂

rose-marie

Kommentarer till: "Riktigt svettigt och flåsigt på yogan" (3)

  1. Härligt! Jag har verkligen lust att testa Yoga 🙂

  2. Bra tänkt och gjort med vilan före start för att kunna gå in i övningarna. Förstår precis vad du menar med att rusa iväg efter – det blir ju bara som en grej som ska checkas av… ;(

  3. Det låter verkligen underbart! Helhetstänket. Avslappningen.
    Ha det gott!
    Kram.

Kommentera

Etikettmoln

