Just another WordPress.com weblog

Jag brukar alltid planera kommande veckas träning på söndag kväll eller måndag morgon. Jag vet att om träningen ska bli av så måste det finnas med i min kalender – precis som allt annat jag ska göra. Jag brukar planera in sex träningstillfällen på en vecka, men blir det av vid fyra–fem tillfällen så är jag nöjd. Och tre träningstillfällen är också bra.

Även om jag prioriterar träningen jättemycket, eftersom jag mår så bra av den, så vägrar jag att tvinga mig själv att träna när tiden är för knapp eller annat akut måste göras. (Dit hör inte hemmasysslor!) Och känner jag mig väldigt sliten i kroppen så avstår jag också. Träningen får inte bli ett måste. Det är min belöning, mitt andrum i en annars hektisk tillvaro.

Visst känns det inte toppen att träna jämt. Motståndet vissa gånger är monumentalt. Då gäller det att försöka hitta orsakerna bakom. Oftast är tankarna innan värre än det egentligen blir. Då brukar jag nöja mig med att tänka att bara-göra är tillräckligt, utan tankar alls om prestationen. De gånger jag kan tänka så kommer ofta prestationen på köpet. Och gör den inte det är det bra ändå.

Just nu pågår en ”motståndsrörelse” som vänder sig mot den träningshets som de anser pågår på alla håll och kanter. Vissa anser att de som av olika skäl inte kan eller vill träna blir behandlade nedlåtande, som om de är sämre människor. Vissa anser att politiker och arbetsgivare inte får bli ”motionspoliser” som tvingar folk att träna. Det vore lika fel som om din chef sa till dig ”Du ser lite trött ut, du ser väl till att få tillräckligt med sömn.”

Verkligen tankvärt. Jag funderar på om jag ingår i falangen träningshets eller inte. Jag vill inte tro det. Men det är ju alltid mottagaren som har mandat på hur ett budskap ska tolkas. Om det jag skriver, säger och förespråkar upplevs som träningshets av andra så är det så.

Min fasta övertygelse är dock att man aldrig kan förändra en annan människa. Man kan bara föregå med gott exempel. Och anledningen till att jag skriver, pratar om och förespråkar motion och träning är att jag mår så mycket bättre av det. Jag vill att andra ska få uppleva samma känsla. Men jag vill inte att någon ska känna sig tvingad. Var och en har ansvar för sitt eget liv.

Kommentarer till: "Var och en har ansvar för sitt eget liv" (5)

  1. Fantastisk bra skrivet och jag bara älskar raden ” att man aldrig kan förändra en annan människa. Man kan bara föregå med gott exempel”

    Du är ett fantastiskt gott föredöme!
    Kram! 😀

  2. Kloka tankar. Du inspirerar.

  3. Väldigt bra skrivet och kloka tankar! Kram

  4. Så sant! Jag tror att de allra flesta av oss mår bra av att röra på sig på ett eller annat sätt.
    Det jag har saknat lite i din blogg, jämfört med tidigare, är allmänna tankar mm. Du planerar träning och du följer upp den och du verkar ha ett bra förhållningssätt till den, men hur mår du och hur har du det för övrigt?

  5. Hej! Är det bra med dig? Kram

Kommentera

Etikettmoln

