Just another WordPress.com weblog

I går blev det boxningsträning – igen – på fotbollsträningen, och i dag gör det ont i hela kroppen – igen. Dock långt ifrån den träningsvärk jag hade förra veckan. Sannolikt tog jag det lite lugnare i går, eller så anpassar sig kroppen snabbt.

Jag är i alla fall redo för att träna fjärde dagen i rad. I kväll blir det yoga 😀 Innan dess ska jag till frissan för första gången på evigheter, så när jag kommer hem i kväll är jag en ny människa på många sätt.

Jag gick en nybörjarkurs i yoga i höstas. Det är kundaliniyoga, så kallad medicinsk yoga. Alla utför rörelserna efter egen förmåga, och man kan till och med sitta på en stol om man vill. Man blundar och lyssnar på instruktören och utför rörelsen så som man tolkar den. Det finns inga ”fel” sätt att göra det på.

Att bara sitta med benen i kors och rak i ryggen var en fysisk utmaning för mig kan jag säga, men jag märkte att det gick bättre och bättre vecka för vecka. Fortsättningskursen blir nog än mer fysiskt krävande, och jag ser fram emot att stretcha ut mina muskler i olika rörelser. Mycket statisk träning blir det också. Sitta med armarna rakt upp mot taket en lång stund är jobbigare än man tror.

En del av kundaliniyoga är sångmantra. Man sjunger olika ord på indiska som ett mantra och sången ska liksom fortplantas in i kroppen så man känner vibrationerna. Jag som älskar att sjunga uppskattar verkligen sångmantra. I början kändes det fånigt, men nu går jag all in 🙂

Det bästa med yogan är dock den mentala dimensionen. Det är verkligen här och nu. Man går in i en yogabubbla. Ingen telefon, ingen tid att passa, och ingen som pockar på din uppmärksamhet. Vilan efteråt under en fleecefilt, liggande i död mans position, är otroligt skön. Jag sjunker ner i det som jag kallar mellanlandet, mellan vakenhet och sömn, nästan direkt.

Kommentarer till: "Fjärde dagen i rad med träning" (1)

  1. Åh! Det låter härligt!

Kommentera

Etikettmoln

