Just another WordPress.com weblog

Min första InBodymätning

Som en del i Tjejplanet till Tjejmilen så gjorde jag i dag en InBodymätning. Vi var ett gäng på tolv tjejer som på löpande band gjorde mätningen och sedan fick vi lära oss att analysera våra egna siffror. Vad är bra? Vad är önskvärt? Vad behöver man jobba med?

BMI är ett väldigt trubbigt verktyg. Har du mycket muskler får du högt BMI, men det säger ingenting om hur hälsosam du är. På individnivå kan det bli missvisande, men på en hel population kan det funka som mätverktyg. Till exempel har ju sannolikt BMI-snittet på Sveriges befolkning ökat markant de senaste tio åren. Vilket ”någon” borde göra något åt.

Med en InBodymätning får man helt enkelt se vad vikten egentligen består av, fördelat på fett, fettfri massa (muskler/skelett), och vätska. Vätskebalansen mäts, liksom bentätheten. Första mätningen gjordes i dag och nästa ska göras om sex månader. Vad har hänt på den tiden? Om man vill kan man checka av läget efter tre månader.

Rent praktiskt fungerar det så att man står på en ”våg” med metallplattor för hälar och trampdynor. Sen håller man i handtag med metall för tummarna. Sen skickas det elektronisk ström genom kroppen kors och tvärs och eftersom fett, muskler, vätska och skelett har olika motstånd så får man siffror på fördelningen. Det tar några minuter, och sen får man alla siffror på ett protokoll som man kan läsa avigt och rät, analysera och fundera. Jättespännande!

För att inte inläggen ska bli för långa skriver jag några separata inlägg om denna mätning, som jag märker med InBody i rubriken. En sak är i alla fall helt klart. Lika besviken och trött som jag var igår efter plusset på vågen – lika glad är jag i dag över InBody-resultatet 😀

Kommentarer till: "Min första InBodymätning" (5)

  1. Intressant. Är det dyrt?

Kommentera

Etikettmoln

