Just another WordPress.com weblog

InBody: BMI och fettprocent

BMI är som sagt det verktyg som man oftast använder vid bantning. Ju lägre BMI desto bättre. Men vi är ju olika skapta, och har man mycket muskler så är BMI direkt missvisande. Foppa var till exempel i sin glans dagar ”fet” enligt BMI, liksom Anja Pärson.

Mitt BMI har alltid varit högt. Referensvärdet är 18,5-25. Jag har mest legat över 30, vilket räknas som fetma. Från tiden när jag gick hos Xtravaganza våren 2011 har jag ett max-BMI och ett minimum-BMI sparat, men även när jag når min målvikt så kommer jag att ligga över 25 i BMI. Jag är 43 år och jag kan aldrig blir smal som en 20-åring. Och jag vill det inte heller.

Xtravaganza 2011-01-04: 35,4 BMI
Xtravaganza 2011-05-07: 27,4 BMI
InBody 2013-01-19: 31,3 BMI

Vill du räkna ut din BMI gör du det enkelt här: http://www.bmiraknare.nu/

Det andra vanliga verktyget man använder vid bantning är fettprocent. Det speglar hur stor del av din vikt som är fettmassa. Oavsett vad vågen visar så är fettprocenten intressant. Om du förlorar 3 kg fett och tränar upp 3 kg muskler så visar vågen detsamma, men fett tar fyra gånger mer plats än muskler. Vågen visar ingenting, men kroppen blir tajtare.

Det är av den anledningen jag fortfarande kan ha st 42 i byxor trots att jag ökat tio kg i vikt det senaste ett och ett halvt året 🙂

När jag gick hos Xtravaganza våren 2011 mätte jag fettprocent, så därför har jag lite siffror att jämföra med, vilket är väldigt roligt. Men det finns ett visst förbehåll. Vågen hos Xtravaganza hade bara metallplattor i fötterna, och därför gjordes endast mätningen i underkroppen. För att mäta hela kroppen krävs metall mot tummarna också, vilket InBodymätningen har.

Generellt kan man säga att män därför har lägre fettprocent och kvinnor högre fettprocent om man enbart mäter på en våg med metallplattor på fötterna. Kvinnors fetma sitter ofta över rumpa och lår, och det flesta män har sitt fett kring buken. Och allra farligast är faktiskt bukfetma, det fett vi har inuti buken, som omger alla organ. Mer om det i ett annat inlägg.

Referensvärdet på fettprocent är 18-28. När jag började hos Xtravaganza hade jag en fettprocent på 46,5. Nästan hälften av min vikt bestod av fett. En hälsosam nivå är strax under en tredjedel av vikten.

Xtravaganza 2011-01-04: 46,5 % fett
Xtravaganza 2011-03-24: 38,8 % fett
Xtravaganza 2011-04-07: 37,3 % fett
Xtravaganza 2011-08-24: 37,3 % fett
InBody 2013-01-19: 33,5 % fett

Riktigt nöjd är jag med den utvecklingen med tanke på att jag ökat tio kg i vikt. Nu ligger jag strax över en tredjedel, och jag ska ta mig strax under en tredjedel.

Kommentarer till: "InBody: BMI och fettprocent" (2)

  1. Toppen. Kul att du sparat siffrorna.

  2. Vad kul med massor av siffror då ser du verkligen dina framsteg. Bra jobbat!

Kommentera

Etikettmoln

