Just another WordPress.com weblog

Efter onsdagens boxningsträning kunde jag knappt lyfta armarna. Jag tror inte att jag någonsin haft en sådan massiv träningsvärk i armar, axlar och skuldror. Ingen träning på gymmet har gett samma effekt. Någonsin.

Så jag var lite orolig inför torsdagskvällens karateträning minst sagt. Det är nog svårt att träna karate med armarna hängande vid sidorna om man säger så. Men jag hade tur. Det blev sparkträning, så det gick alldeles utmärkt.

Efter en rejäl uppvärmning fick vi träna framåtsparkar och sidosparkar (det heter säkert något snitsigare, men det förklarar vad som menas i alla fall). Vi fick stå två och två. En sparkade i ett skydd (mitz?) som den andre höll upp. Om och om igen.

Två lärdomar: 1) Det är viktigt att böja upp tårna vid framåtsparkar och i stället sparka med främre trampdynan. Det gör ont att sparka med tårna rätt in i skyddet. 2) Det är viktigt att sträcka på vristerna vid sidosparkar så att man träffar med vrist/ankel på skyddet. Annars gör det ont.

Det var så jobbigt att mjölksyran sprutade ur öronen och svetten lackade, men det var svinroligt 🙂 Bästa träningen är den som är rolig!

I dag kan jag inte lyfta armarna, och jag kan knappt gå heller. Så i dag och i morgon lördag blir det en vilodag från träningen.

Kommentarer till: "I går fick vi lära oss att sparka" (1)

  1. Låter jobbigt men kul och framför allt effektivt 🙂

    pepp&kram

Kommentera

Etikettmoln

