Just another WordPress.com weblog

Stort sömnbehov just nu

Jag vet inte vad det beror på riktigt, men sannolikt beror det på mörkret. Jag sov till halv två i lördags (!) och halv ett i söndags. Fick givetvis problem att somna natten till måndag och somnade kanske först vid fyra och sen skulle jag upp klockan sju. Liiiite seg måndag blev det.

När jag hade ätit middag i går kväll skulle jag ”bara vila en stund”. Jag somnade som en gris, vaknade till vid halv nio, valde att somna om, och sen sov jag hela natten. Jag trodde att jag skulle vara blixtepigg i dag, men jag känner mig seg som sirap i skallen och skulle kunna göra om samma sak i dag. Men det ska jag inte göra. Jag ska springa i Västra Mark i kväll – och då blir jag garanterat pigg 🙂

Det stora sömnbehovet just nu bekymrar mig inte speciellt mycket. Vissa av oss har stort sömnbehov, och vintertid tror jag att det är nyttigt att sova så mycket man vill och behöver. Tids nog kommer energin åter. Om man tillåter sig att vara slapp och slö så blir man tids nog piggare igen.

Att inte få tillräckligt med sömn däremot är direkt skadligt. Många av oss ligger på ständigt minus vad det gäller sömnen. När barnen kommit i säng fastnar man framför tv, dator eller mobil några timmar, och plötsligt är klockan efter midnatt. Det är inte ovanligt att en del inte sover mer än fyra–fem timmar per natt under vardagar.

Det är stor skillnad på hur mycket vi sover och hur mycket vi faktiskt behöver sova. Det skiljer under årens lopp också. Ett spädbarn behöver sova 16 tim/dygn, en tonåring 8 tim/dygn och vuxna 7,5-8,5 tim/dygn, men äldre människor behöver inte mer än 6 tim/dygn. Vintertid behöver man sova mer också och det beror på att den biologiska klockan reagerar på ljuset, eller brist på ljus snarare.

Man kan förstås vänja kroppen vid mindre sömn, men då behövs ofta en ”höneblund” på eftermiddagen för att orka i längden. En halvtimme på sängen eller soffan kan räcka om inte nattsömnen blir tillräcklig. Man kan också ”sova igen” sömnen på helgen enligt vissa forskare, och det har jag anammat 🙂

Om man inte får sova tillräckligt blir man på dåligt humör, man tänker sämre och kroppen fungerar sämre. Studier har visat i såväl tankemässiga som fysiska tester att människor som har sovit väldigt lite gör sämre ifrån sig än 90 procent av de personer i samma test som fått sova tillräckligt. Anmärkningsvärt är också att de personer som sovit lite UPPLEVER att de gör lika bra ifrån sig, vilket dock inte stämmer.

För lite sömn gör oss också sugna på snabba kolhydrater. Hjärnan behöver mer bränsle för att orka! Ofta när vi känner oss sugna på något gott så är det egentligen vila vi behöver. Prova!

Sömnen behövs för att vi ska återhämta oss, det vill säga så att vi fungerar känslomässigt, mentalt och fysiskt. Möss i labb som inte fått sova dör helt enkelt efter några veckor! Mer exakt vad som händer när vi sover vet man inte, men vissa forskare menar att det under vakenheten bildas en slaggprodukt som adenosin. Det är ett ämne som, när den når en viss nivå, får hjärnan att sakta ned och sova eftersom för mycket cellulärt bränsle har blivit förbrukat.

Även om man går och lägger sig tidigt kanske man har svårt att somna. Orostankarna gnager och man ligger och vrider på sig.

Här är lite hjälp på vägen för dig som har svårt att somna:

  1. Se till att inte ”jobba” in i det sista, varken med vanligt jobb eller hemmasysslor. Låt kroppen gå ner i varv åtminstone en timme innan läggdags. Stäng av dator och mobil, titta inte på allt för engagerande tv-program, läs en lagom tråkig bok.
  2. Gå och lägg dig vid samma tid varje kväll. Se till att sovrummet är utvädrat, att det är lagom svalt och att luften är ”oanvänd”.
  3. Oroa dig inte om du inte somnar direkt. Tänk att du ”bara ska vila, och förr eller senare somnar jag”. Orostankar gör bara saken värre.
  4. Lyssna på stilla musik eller använd appen White noise lite med ljud som vågskvalp, regn, åska, syrsor med flera. Om du lyssnar på samma musik/ljud varje kväll så kommer kroppen efter några veckors användande omedvetet att slappna av bara du hör just den musiken/ljudet.

Sov gott – utan dåligt samvete!

Kommentarer till: "Stort sömnbehov just nu" (4)

  1. Birgitta Jacobsson sa:

    Om jag låter kroppen sova så länge den vill så blir det ofta 9 timmar! Mellan 24.00 och 9.00 är min bästa sovtid. När jag jobbade kom jag sällan i säng förrän 23-23.30 och klockan ringde vid 6.20, så jag förstår ju nu varför jag ofta var trött. Kunde sällan somna tidigare för jag är kvällspigg. Nu förstår jag. Det är inte så ofta som jag sover till 9 ändå, men idag gjorde jag det :-)!
    Så det där med att äldre inte behöver mer än 6 timmars sömn…… jag undrar om det stämmer, eller så är jag inte äldre ännu, så pensionär jag är :-)!
    Kram Birgitta

  2. Vilket bra inlägg! Tack! 🙂

  3. Intressant läsning. Både det om brödet. Viktigt för mig som måste vara jätteförsiktig med just bröd och socker.
    Och sen detta med sömnen.

    Hoppas att du får en riktigt bra dag!

    Kram och pepp!
    Sussie

Kommentera

Etikettmoln

