Just another WordPress.com weblog

Anledningen till att konceptet daglig träning i kombination med små måltider regelbundet fungerar är att då töms glykogenreserverna genom träningen, och små måltider gör att de inte blir överfyllda utan bara lagom fyllda för att användas vid nästa träningstillfälle.

Hunger är kroppens sätt att säga ifrån att den behöver mer näring. Det är inte bra att negligera hungerkänslor för då finns risken att systemet hunger-mättnad sätts ur spel. Inom en timme från att man blir hungrig ska man äta.

Dina handflata motsvarar den mängd mat du behöver. Äter du mer än så sparas överflödet som fett. Portionsstorleken är verkligen min akilleshäl! Jag ”äter med ögat” och kan lassa på sjuka mängder mat. Sen toppar jag matberget med grönsaker, och känner mig nyttig.

Aldrig vrålhungrig och aldrig proppmätt är en bra nyckelregel.

Annonser

Kommentarer till: "Töm glykogenreserverna – och fyll dem med mat" (1)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: