Just another WordPress.com weblog

Under Rivstarten tänker jag ersätta en-två måltider per dag måndag-fredag med flytande. Antingen frukost+lunch, frukost+middag, eller enbart frukost, lunch eller middag – helt och hållet beroende på vad jag ska göra. Middag vill jag äta med familjen vissa dagar, men vissa dagar vill jag hellre äta lunch med kollegor.

Den här gången tänker jag inte dricka dyra soppor från Xtravaganza eller nutrilette (trött på chokladsmaken), utan jag tänker göra egna energishakes efter ett recept som jag hittade i min ”husbibel” Slut på sockersuget av Kathleen Desmaison. (Jag har läst boken 7-8 gg så nu brukar jag bara repetera favoritavsnitten.)

Hon menar att det viktigaste är att få i sig tilläckligt med protein V A R J E måltid, det vill säga även när man dricker en måltid. (Tillräckligt = en knuten näve kött/ägg/fisk.) Hon menar också att en måltid består av minst två råvaror, och bägge delarna uppnås med receptet nedan.

  • 3 dl solhavre
  • 1 dl valfri juice
  • 2 msk proteinpulver  (Innehåller samma mängd protein som en knytnäve kött/fisk/ägg. )
  • 2 msk havregryn

Detta mixas med stavmixer och blir totalt 5 dl. Jag mixade två portioner i morse och drack den ena portionen till frukost och den andra tog jag med mig på en halvlitersflaska till jobbet. Den smakade lika gott efter några timmar i kylen.

Smaken kan man variera med olika juicer. I dag blev det blåbär, och sen har jag köpt proviva mango och granatäpple. Solhavre är helt osötad till skillnad från mjölk som innehåller mjölksocker, plus att havre innehåller en del protein också.

Till middag blev det kycklingsallad på restaurang och det smakade prima!

Kommentarer till: "Flytande måltidsersättning" (6)

  1. Wow, va spännande med egna shakes!!

  2. tack för receptet! 😀

  3. Tänk på att vissa av provivorna innehåller socker, vet inte hur det är med just mango, men blåbär och den med jordgubb har socker i alla fall.

  4. jättebra och tack för receptet

  5. Detta ska kanske testas. Verkar som en bra grej, klara du hungern under dagen?

  6. Spännande! Du får rapportera hur det funkar med egna shakes – borde ju bara mycket fräschare!

Kommentera

Etikettmoln

