Just another WordPress.com weblog

Mina motivationsfaktorer

Jag har funderat på vad som motiverar mig att träna och välja bra mat. Vad får mig att hålla mig på banan? Finns det strategier att ta till när jag frestas att äta godsaker eller låta latmasken bestämma?

Jo, några motivationsfaktorer finns det allt:

  • Knäppa jeansen. Varje gång jag knäpper jeansen, helst när de är nytvättade, påminns jag om dagsformen. När jag köpte nya jeans i st 42 häromdagen och skulle ta på mig dem i provhytten var knappen lite kinkig. Lillasyster klappade i händerna glatt och ropade ”heja, heja” och den synen ser jag framför mig numer varje gång jag knäpper jeansen 🙂
  • Knyta skorna. Varje gång jag böjer mig ner och knyter skorna påminns jag om dagsformen. Att tappa luften och flåsa av ansträngning av att knyta skorna är inte okej!
  • Lite mer, lite längre. Varje gång jag på träning orkar springa lite längre, lite snabbare, eller orkar med plankan längre, eller gör fler situps eller armhävningar än sist – då vet jag att jag utvecklas!
  • Duschen efter träning. Efter träningen är duschen 100 procent njutning! Då sträcker jag på mig av stolthet och suckar av nöjdhet. Inga problem i hela världen finns just då.
  • Tänk inte så mkt – gör bara! Detta mantra är bra när latmasken talar, liksom planering. Har jag skrivit in träning i kalendern så är det mycket som ska till för att det inte ska bli av. Träningen är lika viktig som allt annat jag gör varje dag.
  • Bättre avstå helt än ta litet. Ännu ett mantra att till när det börjar suga efter sötsaker. Jag vet att det är så, har upplevt det så många gånger! Behöver påminna mig då och då bara.
  • Äta lite ofta. Ännu en sak att påminna mig om då och då. Man ska aldrig vara vrålhungrig eller proppmätt. Då överäter man bara. Ofta är ungefär var tredje timme.
  • Må bra. Om man varje dag gör sitt yttersta för att må bra – det vill säga minimerar stressen, ser till att få frisk luft, umgänge med vänner/kollegor/familj och mycket skratt, motion, bra mat, ge sig själv egentid och utrymme för reflektion, tillräckligt med vila och sömn etc – så kommer viktminskningen på köpet. Vad kan jag göra just nu för att må bra?
  • Jag är fin. Varje gång jag klär på mig och tittar i spegeln vill jag, oavsett vad vågen visar, vara nöjd med det jag ser. Inga mer tältkläder, ingen mer kass hållning, ingen mer dålig självkänsla. Skönhet kommer inifrån!

Det ska nog gå bra det här. Jag har ju gjort det förut 🙂 På fredag 4/1 väger jag in mig för då börjar min Rivstart 2013, i åtta veckor.

Kommentarer till: "Mina motivationsfaktorer" (4)

  1. Flera av dessa motivationsfaktorer håller jag i huvudet också! Speciellt den sista, oavsett vågen så är jag fin precis som jag är. 🙂

    Att fundera på kilona man gått upp och ner kan göra en eländig, å andra sidan har hjärtat haft litet mindre vävnad (fett) att pumpa blodet mot under vissa perioder. 🙂

    • Jag tror att det är viktigast att börja just där. Känna sig fin precis som man är! Gilla sig själv, unna sig själv att må så bra som möjligt! Sen kvittar det vad vågen visar. Faktiskt.

  2. Samma här flera av dessa motivationsfaktorer använder jag som olika mantran när jag tränar- Kom igen lite till orkar du, du är ju nästan där osv och Tänk inte- Gör bara och 3 minuter Cykling till orkar du- Kom igen 🙂

Kommentera

Etikettmoln

