Just another WordPress.com weblog

Nu klarar jag backen!

I dag var det tredje gången i vuxen ålder som jag åkte skidor. Duggregn ute gjorde att jag inte var så sugen, men jag hade ordnat barnvakt till Lillasyster så det var bara att hålla sig till planen.

Det var halt i skidspåren, och det kändes som jag gled lika mycket bakåt som framåt så fort det lutade det minsta uppför. Stavarna kom verkligen till nytta av den anledningen.

Jag åkte fem varv, totalt drygt 6 km, på lite över en timme. Jag snittade på drygt 11 min/km. Jag springer i tempot 7 min/km och G Å R en km på 9 min – så det gick inte snabbt!

Förra vintern, på BLT Hitta Flytets skidskola, var nedförsbacken den stora utmaningen. Innan jag ens kom ner första gången ramlade jag nog 7-8 gg. Är man stor och tung ramlar man tungt och hårt. Jag kände mig helt mörbultad, och jag blev nästan rädd för backen.

Sen sa jag till mig själv på skarpen: ”Nu tränar du på detta tills du fixar backen utan problem, för annars kommer du aldrig att våga åka skidor igen.” Så jag tränade några gånger till, och ramlade några gånger varje gång. Baktung och dålig balans är en kass kombo.

I dag åkte jag i backen fem gånger och ramlade inte en enda gång! Allt man tränar på blir man bättre på – och tempot blir nog också bättre så småningom. Sjukt nöjd är jag i alla fall 🙂

Efter skidåkningen blev det 1,5 tim snöskottning, tung slasksnö/is, så jag har tränat tillräckligt i dag känner jag. Nu ligger jag i badet och njuter med ett glas vin 🙂

Kommentarer till: "Nu klarar jag backen!" (3)

  1. Tjohooooo!!! Grattis! Ja, som sagt, övning ger färdighet. Fortsätter det bara vara kallt och snö, ja då kommer du vara helfrälst på längdskidor till våren. Heja dig!

  2. Härligt med skidåkning även om bakhala spår inte är någon höjdare! Vi får se om det blir någon skidtur för mig uppe i Särna över julhelgerna, eller om jag nöjer mig med löpningen.

  3. Härligt, vilken seger 🙂

Kommentera

Etikettmoln

