Just another WordPress.com weblog

Min krönika i pappers-BLT

kronika

Det händer inte ofta, men då och då skriver jag i papperstidningen också. Jag är journalist i grunden, först skrivande och sedan redigerande i ett tiotal år. Sen sex år tillbaka jobbar jag som administrativ redaktör och jag har bland annat personalansvar på redaktionen.

Genom mina två bloggar får jag utlopp för mitt skrivande ändå, och det är jag glad för. Men bloggsfären är en begränsad värld, att skriva i pappers-BLT har M Y C K E T större genomslag eftersom den når så många fler. Men ska jag skriva fler krönikor i pappers-BLT måste jag ta en ny bild. Jag ser ju helt skallig ut eftersom man inte ser tofsen! Men jag bjuder på det 🙂

Texten är jag däremot nöjd med:

Jag får rucka på mina principer

Till våren är det två år sedan jag började löpträna. Jag har inte ångrat det en sekund.
Jag har slutat säga ”Jag ska försöka lunka/lufsa/jogga lite”. Jag springer, och jag är en löpare. Att jag varvar löpningen med att gå rätt så mycket spelar ingen roll. Att vara löpare handlar mer om en känsla än prestation.

Jag längtar efter att springa. Jag njuter av att känna kroppen jobba hårt. Jag känner mig sjukt nöjd efteråt. Jag är en löpare.
Min första mil sprang jag på cirka en timme och 20 min. Min snabbaste mil sprang jag i juli 2011, på en timme och fem minuter. Sen dess har det inte hänt någonting med tiden. Min snabbaste miltid i år är en timme och sex minuter. Det verkar omöjligt för mig att springa en mil under en timme.

I höstas fattade jag ett principbeslut. Jag ska sluta fokusera på att jaga minuter. Jag ska vara glad att jag orkar springa 8–10 km, och en timmes löpträning en till tre gånger per vecka är bra oavsett hur långt det blir. Det är enorm prestation i sig att klara av att springa i en timme, och huvudsaken är att löpningen får mig att må bra.

En annan princip jag haft är att aldrig mer springa lopp enbart för kvinnor. Efter Vårruset i Växjö våren 2011 (mitt första lopp någonsin) var jag så less på alla ­tanter som gick i armkrok i bredd och hind­rade oss som ville springa att ta sig fram. De första två kilometrarna höll jag på att explo­dera av ilska – och bryta ­benen eftersom jag sprang upp och ner i diken för att ta mig fram.

De mixade lopp jag har sprungit har varit mer seriösa. Visst kan det vara mycket folk i starten och svårt att ta sig fram, men alla försöker åtminstone springa så mycket det går. Bromsklossarna håller sig längst bak i startfältet – inte längst fram.
Jag är emot att man utestänger män i lopp som Tjejmilen. Hade det funnits något som hetat Killmilen, enbart för män och pojkar, så hade det blivit ett herrans liv. Men åt andra hållet är det tydligen okej att utestänga det andra könet. Jag kan inte skriva under på det.

Sen blev jag bjuden på evenemanget Tjejplanet till Tjejmilen och båda dessa principer föll platt till marken. Med start i går den 10 december är vi 50 tjejer från Blekinge som ska träna tillsammans, ­flyga till Stockholm, bo på hotell och springa Tjejmilen tillsammans lördag den 7 september nästa år. Ytterligare 40 tjejer flyger upp från Kalmar, så totalt blir vi 90 tjejer från sydöstra Sverige.

Det ska bli så roligt från början till slut, och ni kan följa mig på min blogg där jag kommer att delge er allt jag är med om.
Och givetvis ska jag klara av att springa Tjejmilen på under en timme!

Kommentarer till: "Min krönika i pappers-BLT" (4)

  1. Birgitta Jacobsson sa:

    Klart du ska klara det :-)!
    /Birgitta

  2. Mitt mål är också att springa milen under 1 timma … hejja hejja… men jag skall inte springa tjejmilen har en del andra lopp här nere i skåne jag skall springa…

  3. Har samma farhåga inför att ens tänka tanken att springa något Tjejaktigt. Skulle bli tokig på armrkrokare ;9 Men man ska aldrig säga aldrig… 😉

  4. Låter som du kommer att få ett roligt år med tävlingen som mål. Kul att ladda upp tillsammans med så många andra. Detta kommer göra att du klarar det under en timme.

Kommentera

Etikettmoln

