Just another WordPress.com weblog

  • Hur vill du att 2013 ska bli?
  • Vad behöver du göra för att du ska bli den du vill vara?
  • Vad har du för mål för resan?

Det var inga lätta frågor vi fick av Tjejplanet-Anna på första träffen med Tjejmilentjejerna i går kväll. Man kan förstås säga som en kollega till mig: ”Räcker det inte bara med att springa? Det har jag gjort de senaste nio åren. Men nu vet jag inte längre. Jag undrar varför allt plötsligt har blivit så allvarligt.”

Jo, självklart räcker det att springa! Så länge man trivs med det och gör det regelbundet så räcker det alldeles utmärkt. En del har inte alls lust att springa i grupp, springa lopp eller pressa sina tider – de trivs bäst med att springa i skogen ensamma. När jag har hållit på i nio år så tänker jag kanske likadant. Men jag är fortfarande löparblåbär och det räcker med några veckors löparvila för att jag ska tappa formen kolossalt mycket.

Min stora utmaning just nu är att övervintra löpningen. I fjol sprang jag inte en enda gång mellan mitten av november och början av mars, och det kändes nästan som jag fick börja om från början med löpningen i våras.

Jag har precis vant mig vid tanken på att springa i höstregn med keps på skallen som skydd för regnet – och sen kom snöeländet huxflux som en mindre rolig överraskning. När jag klätt på mig underställ, vinterlöpartajts, långärmad tröja, väst, vindtät jacka, handskar, mössa och reflexväst så är jag genomsvett. Och så fort jag har slutat springa blir jag iskall.

Jag är rädd för att halka i snömodden, och dubbarna har jag inte provat än så jag vet inte alls hur det känns att springa med sådana. Så mitt första delmål blir därför att springa utomhus i snön i full mundering minst två gånger under julhelgen.

Kommentarer till: "Jag har bestämt mitt första delmål" (5)

  1. åh vilka bra frågor! De lånar jag och svarar på själv=)

  2. Jag rekomenderar verkligen löparskon ”icebugs” helt suveräna- hade dubbar innan, dom var perfekt till promenader men kände mej inte så säker med dessa när jag joggade.
    Ett litet tips bara 🙂

    • Icebugs är jag sugen på, men vill inte investera i det i år för jag misstänker att det inte blir så många snörundor om jag känner mig själv rätt. Men två ska det i alla fall bli i julhelgen!

  3. Vilket bra mål.

  4. Bra mål där 🙂
    Hejja hejja!

Kommentera

Etikettmoln

